دیدار رئیس و کارکنان میراث‌فرهنگی سرایان با امام‌جمعه بخش آیسک

به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، رئیس و کارکنان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان با امام‌جمعه آیسک دیدار کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی رادمرد امام‌جمعه آیسک، روز پنجشنبه 29 اردیبهشت‌ماه ضمن تبریک هفته میراث‌فرهنگی، اقدامات و برنامه‌های میراث‌فرهنگی در سطح بخش و شهرستان را ملموس و قابل‌توجه توصیف کرد و از اقدامات و برنامه‌های اجرا شده تشکر کرد.

امام‌جمعه آیسک با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که فرمودند به دنبال قله‌سازی و تقویت نقاط قوت باشید، گفت: «بحث معرفی روستای چرمه به‌عنوان روستای چادرشب‌بافی اقدامی در این راستا بود و انشاء‌الله که سریع‌تر به سرانجام برسد. همچنین مرمت آب‌انبارهای شهر آیسک و البته روستاهایی که آثار تاریخی دارند مثل دوحصاران و بغداده از درخواست‌های مردم در مراجعه‌ها و بازدیدها است.»

او ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته، میراث‌فرهنگی را تبلور فرهنگی یک منطقه و شناسنامه هر شهر دانست و خواستار راه‌اندازی هرچه سریع‌تر بازارچه صنایع‌دستی، استفاده از این ظرفیت با متنوع کردن مشاغل موجود در بازارچه و ایجاد جذابیت برای مسافران و گردشگران و توجه بیشتر و حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و حفظ و مرمت آثار تاریخی شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رادمرد گفت: «ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بسیار متنوع و قابل‌توجه است که انشاء‌الله با حل کامل معضلات و مشکلات فرهنگی گردشگری و توجیه متصدیان این حوزه، بتوان بیشتر از این ظرفیت‌های گردشگری استفاده کرد.»

 در این دیدار محمد عرب مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان، گزارشی از اقدامات در شهر و بخش آیسک ارائه کرد و گفت: «با پیگیری‌های صورت گرفته کاوش باستان‌شناسی محوطه تاریخی کله کوب از محل اعتبارات محدود استانی در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با تخصیص بیشتر اعتبارات اولین سایت موزه شهرستان را راه‌اندازی کنیم.»

عرب ادامه داد: «مرمت آب‌انبارهای کمال و محمدباقران شهر آیسک با توجه به اینکه مورد استفاده مردم هستند از اولویت‌ها و ضروریات است. در روستاهای ییلاقی بخش آیسک خصوصاً روستای هدف گردشگری کریمو و منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو اقداماتی برای تأمین زیرساخت‌های گردشگری صورت گرفته و علاوه بر این روستاها در روستاهای نرم، نوده، بنی خانیک و... اقامتگاهای بوم گردی به بهره‌برداری رسیده یا در حال اجرا است، هرچند در شهر آیسک تاکنون استقبالی از سرمایه‌گذاری در این حوزه نشده درحالی‌که پتانسیل گردشگری مزرعه و کشاورزی در آیسک فوق‌العاده است.»

او افزود: «در حوزه صنایع‌دستی، ساخت بازارچه صنایع‌دستی با همکاری شهرداری انجام شده و با کمک به صنعتگران کارگاه‌های میناکاری ترنم کویر، سفال‌گری، چادرشب بافی و حوله بافی زیبا بافت، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و... احیاء، راه‌اندازی و توسعه یافته است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1401023113266

برچسب‌ها