مهندس ضرغامی: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای انجام مأموریت‌هایش نیاز به حداقل ابزار دارد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای انجام مأموریت‌هایش نیاز به حداقل ابزار دارد، در این زمینه آسیب‌شناسی انجام دادیم که شامل نیرو، خودرو و تجهیزات است. هفته آینده این آسیب‌شناسی را خدمت رئیس‌جمهوری ارائه می‌کنم.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، پنجمین گردهمایی سراسری فرماندهان، معاونان، مدیران و مسئولان پایگاه‌های یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی و سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده‌کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز 31 اردیبهشت 1401 در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد.

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در این مراسم گفت: «بسیاری از موارد یگان حفاظت محرمانه است، اما معتقدم بسیاری از حوزه‌ها که احساس می‌شود محرمانه است، اگر در جلسات عمومی مطرح شود، نتیجه خوبی می‌گیریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تشکر از اعضای یگان حفاظت افزود: «میراث‌فرهنگی کشورمان به اندازه‌ای گران‌قیمت، ارزشمند و بی‌بدیل است که نمی‌توانیم روی آن قیمت بگذاریم.»

او اظهار کرد: «یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای انجام مأموریت‌هایش نیاز به حداقل ابزار دارد. در این زمینه آسیب‌شناسی انجام دادیم که شامل نیرو، خودرو و تجهیزات است. هفته آینده این آسیب‌شناسی را خدمت رئیس‌جمهوری ارائه می‌کنم.» 

مهندس ضرغامی ادامه داد: «انصافا سردار مهری نامه‌های خوبی نوشتند و بحث‌های کارشناسی خوبی نیز در زمینه آسیب‌شناسی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی انجام دادند. باید مشکلات یگان حفاظت را برطرف کنیم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه بخش مهمی از کار ما حفاظت در حوزه سخت است، تصریح کرد: «در نگاه تحولی که در وزارتخانه شروع کردیم، بخشی از حفاظت مهم ما در حوزه نرم است و از همکارانم درخواست می‌کنم در این زمینه کمک کنند.» 

حفاظت از میراث‌فرهنگی شوخی نیست

او گفت: «آحاد مردم جزو نیروهای اطلاعاتی و حفاظتی ما هستند و به اندازه آن‌ها نیرو داریم. با توجه به گستردگی میراث‌فرهنگی در سراسر کشور 35هزار اثر ثبت‌شده داریم که حفاظت از آن‌ها شوخی نیست. مردم می‌توانند برای حفاظت از آثار تاریخی کمک کنند، به‌ همین منظور یگان حفاظت میراث‌فرهنگی سامانه‌ای در این رابطه راه‌اندازی کند.»

مهندس ضرغامی ادامه داد: «در گردشگری، سامانه‌ای برای گزارش‌های مردمی راه‌اندازی شد که نتایج خوبی داشته است. باید هر چه سریع‌تر در حوزه یگان حفاظت نیز این سامانه راه‌اندازی شود. فضای مجازی برای ما موهبت است، فعالان این حوزه موضوعات میراث‌فرهنگی را با انگیزه‌های زیادی که دارند، پیگیری می‌کنند.»

تمامی آثار تاریخی را با این اعتبار محدود نمی‌توانیم مرمت کنیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «با این اعتبار محدود نمی‌توانیم تمامی آثار تاریخی را مرمت کنیم. از هیئت دولت برای تصویب اساسنامه صندوق توسعه و احیا تشکر می‌کنم. یکی از بخش‌های اساسنامه استفاده از مشارکت مردم است.»

مهندس ضرغامی افزود: «گزارش‌هایی از اقصی نقاط کشور مبنی بر وجود آثار ارزشمند در یک مکان می‌رسد. تمامی آن‌ها را رسیدگی می‌کنیم. مطالعات اولیه مبنی بر وجود اشیای تاریخی در محل مورد گزارش توسط یگان حفاظت میراث‌فرهنگی انجام می‌شود. چندین مورد از این گزارش‌ها را خودم پیگیری و مدیریت کردم.» 

مهندس ضرغامی با بیان اینکه باید آموزش در سرلوحه کار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قرار گیرد، بیان کرد: «این آموزش‌ها باید جنبه روش و محتوایی داشته باشد.»

یگان حفاظت را در قانون جدید به‌عنوان ضابطان قضایی معرفی کردیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «در قانون جدیدی که نوشتیم، بخش مهمی را به یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اختصاص دادیم و آن‌ها را در به‌عنوان ضابطان قضایی معرفی کردیم. خوشبختانه فراجا با این موضوع موافق است، اما باید در قانون نوشته می‌شد.»

او عنوان کرد: «بر اساس گزارش‌هایی که به من دادند، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی رفتار خوبی با گردشگران داخلی و خارجی دارند، چون بخش مهمی از اسکورت‌ها و راهنمایی‌ها توسط آن‌ها انجام می‌شود. این نشان‌دهنده فرهنگ بالای همکاران ماست.»

مهندس ضرغامی گفت: «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک که شعار گذشتگان ‌ماست، بهترین ترجمه برای ایمان و عمل صالح و در حقیقت تقویت فرهنگ ناملموس ماست. گردشگر خارجی وقتی به ایران سفر می‌کند، می خواهد ببیند چقدر این شعار در کشورمان اجرا می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010231622861

برچسب‌ها