کدام استادکاران در هفته میراث‌فرهنگی تجلیل شدند؟

تعدادی از استادکاران حوزه میراث‌فرهنگی که سال‌های سال در حوزه مرمت و معماری دارای سابقه و فعالیت هستند، روز دوشنبه 2 خرداد 1401 هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی در مراسمی با حضور مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی تجلیل شدند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این مراسم که در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، از این استادان برگزیده به پاس عمری تلاش در حوزه مرمت آثار فرهنگی تاریخی و فعالیت در حوزه معماری مرتبط با میراث‌فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

استاد حسین کمالی اردکانی اولین فردی بود که در این مراسم از او تجلیل شد، او متولد 31 تیر 1323 در اردکان استان یزد است و سازه‌های سنتی، کاربندی، یزدی‌بندی، نما‌کاری، شمشه‌گیری و سفیدکاری، از هنرهای اوست. او در کارنامه فعالیت خود مرمت بیش از 30 مجموعه تاریخی و سنتی را دارد.

مرمت بیت شهید صدوقی، حمام خان، خانه مرتاض، کارخانه اقبال، خانه لاری‌ها، خانه پوست‌فروش، خانه سیگاری‌ها، سرای رسولیان، خانه احرامیان و خانه آخوندی از مهمترین مرمت‌هایی است که این استاد برگزیده انجام داده است.

\"\"

استاد صدرالدین شیردل نیز که در این جلسه تجلیل شد متولد 12 اسفند 1327 در شهر ماکو است و سازه‌های سنتی، طاق‌زنی، کاربندی، رسمی‌بندی، سنگ‌تراشی و مرمت گنبدهای سنتی از هنرهای این استاد پیشکوست به شمار می‌رود. او تا کنون موفق به مرمت بیش از 200 مجموعه تاریخی و سنتی در سراسیر ایران شامل قره‌کلیسا، کلیسای زر زر، مقبره چالدران، مجموعه شیخ صفی، پل‌های لرستان، موزه مشکین‌شهر، بنای سردارماکو، مسجد جامع ارومیه و ساختمان بانک ملی شده است.

 

\"\"

سومین نفری که در این جلسه از خدمات ارزشمند  او تجلیل به عمل آمد استاد رحیم زمانی است. او متولد 31 تیر 1337 در اراک است و گچبری، ابزار کاری، کشته بری، سفیدکاری و آهک بریاز هنرهای او به شمار می‌رود.

این استاد در کارنامه فعالیت‌های خود مرمت بیش از 30 مجموعه تاریخی و سنتی را شامل: عمارت مسعودیه، کاخ گلستان،حرم شاهچراغ، کاخ سردارماکو،مسجدجامع بازار، خانه ملیجک ناصرالدین شاه، ثبت اسناد، سردار اسعد بختیار، مجلس شورای ملی، خانه اتحاد، بانک ملی  دارد.

\"\"

استاد اعظم الله کاظمی نیز که در این مراسم تجلیل شد متولد 1 فروردین 1331 در فیروزآباد استان فارس است و معماری سنگی و ساسانی، سنگ تراشی، همکاری با دانشگاه زوریخ و دکتر هوف و مرمت بیش از 70 مجموعه تاریخی و سنتی شامل: کاخ و آتشکده بیشابور،کاخ سروستان، قلعه دختر فیروزآباد، مناره شهرگور، پل دختر خرم آباد، کاخ خسرو  قصر شیرین از افتخارات این استاد پیشکسوت به شمار می‌رود.

\"\"

استاد رضا اعظمی پنجمین نفری است که در این مراسم از او تجلیل به عمل آمد. او متولد 31 تیر 1322 در اصفهان است وتزئینات وابسته به معماری و تزئینات گچبری از هنرهای استاد اعظمی به شمار می‌رود.

این استاد پیشکسوت در کارنامه هنری خود مرمت بیش از 30 مجموعه تاریخی و سنتی شامل: تزئینات گچبری شمعدان‌ها و محراب اولجایتو مسجدجامع اصفهان، تزئینات کشته بری کاخ عالی‌قاپو، محراب مسجد جامع نائین و محراب پیربکران، امامزاده هارون ولایت، مسجد اشترخان، گچبری‌های کلیسای وانک و ....را دارد.

\"\"

 

استاد حجت‌الاسلام محمد فولادی نیز که ششمین فردی است که در این نشست تجلیل شد متولد 8 اسفند 1307 در شهر خوسف خراسان جنوبی است. طراحی، معماری شامل طاق‌زنی، سازه‌های سنتی، اندودکاری نما و شمشه‌گیری از جمله هنرهای این استاد به شمار می‌رود.

طراحی، معماری و مرمت بیش از 90 مجموعه تاریخی و سنتی شامل: معماری سنتی خانه‌های روستایی، مساجد، حسینیه روستای خور، مرمت بادگیرهای روستای خور هنرهای این استاد پیشکسوت به حساب می‌آید.

\"\"

هفتمین و آخرین نفری که در این جلسه تجلیل شد، استاد مهدی پاکدل است. او متولد 12 اردیبهشت 1336 در اصفهان است. استادکار و سازنده کاشی‌کاری معرق و هفت رنگ، معرق کاشی، رسمی‌بندی و مقرنس کاشی از هنرهای این استاد برگزیده است.

مرمت بیش از 150 مجموعه تاریخی و سنتی شامل: گنبد و بدنه‌های مسجد امام اصفهان، حرم امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، شاه چراغ شیراز، کاشیکاری و مقرنس‌کاری‌های حرم رضوی و ... از جمله فعالیت‌های این استاد برگزیده به شمار می‌رود.

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010302622544

برچسب‌ها