برگزاری کارگاه خشت‌زنی ویژه دانش‌آموزان ابرکوه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه از برگزاری کارگاه خشت‌زنی ویژه دانش‌آموزان این شهرستان در خانه تاریخی سلیمی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، حمید مشتاقیان روز پنج‌شنبه 5 خردادماه با اعلام این خبر گفت: «در این کارگاه، دانش‌آموزان ضمن بازدید از بافت تاریخی ابرکوه، با مباحثی همچون تکنیک‌های معماری گلین، تکنیک خشت، عمل‌آوری گل برای ساخت خشت خام و قالب‌گیری خشت آشنا شدند.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه در خصوص هدف از برگزاری این کارگاه برای کودکان توضیح داد: «جامعه‌ای که از داشته‌های فرهنگی و هویتی خود به‌درستی آگاه باشد هیچ‌گاه خواسته یا ناخواسته گام در تخریب  آن نخواهد برداشت. کودکان به‌عنوان آینده‌سازان این سرزمین باید میراث‌فرهنگی را از نزدیک تجربه کنند تا حس هویت در آنان نهادینه شود. آنگاه دیگر شاهد اتفاقاتی نظیر تخریب در بناها و محوطه‌های تاریخی نخواهیم بود چون در این حالت در آینده هر ایرانی به یک میراث‌بان تبدیل‌شده است. لذا فرهنگ‌سازی و آموزش را باید از کودکان و در سنین پایین‌تر آغاز کرد.»

او با اشاره به اینکه خشت ابداع بی‌نظیر بشر در ایجاد سازه‌های معماری گلین بوده و علاوه بر در دسترس بودن ماده اولیه، با اقلیم مناطق کویری سازگاری داشته، افزود: «بیشتر بناهای تاریخی شهرستان ابرکوه که همچنان پس از گذشت سالیان دراز از خطر تخریب مصون مانده، از خشت ساخته‌شده و علت این ماندگاری، نبود رطوبت در زمین‌های خشک و کویری این سرزمین است که ابنیه خشتی را با قدمتی بسیار و قامتی استوار در خود جای‌داده است.»

مشتاقیان بابیان این‌که امروزه با تغییر نوع مصالح ساختمانی، عمدتاً از خشت برای مرمت ابنیه قدیمی که بنای اولیه آن با خشت و گل بوده، استفاده می‌شود، یادآور شد در ابرکوه قدیم، برای تزئین دیوارها، پنجره‌ها و پرچین‌ها از خشت پخته و حرارت دیده و برای ساخت سازه‌های خشتی، از خشت خام استفاده می‌کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه عنوان کرد: «60 دانش‌آموز ابرکوهی در این کارگاه شرکت داشتند که خشت‌های آماده‌شده توسط آنان به‌صورت دیواری نمادین در کنار اثر باشکوه یخچال خشتی ابرکوه نگهداری خواهد شد.»

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14010305104462

برچسب‌ها