آشنایی کودکان با سرزمین مادری و پیوند با میراث‌فرهنگی

در هفتمین نشست تخصصی کودک و میراث‌فرهنگی صاحب‌نظران، فعالان و پژوهشگران این حوزه از نهاد‌های دولتی و خصوصی بر لزوم آشنایی کودکان با مفاهیم میراث‌فرهنگی و ادامه فعالیت‌ها در این حوزه مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، هفتمین نشست تخصصی کودک و میراث‌فرهنگی با عنوان «میراث‌فرهنگی در دست کودکان» روز ۹ خرداد ۱۴۰۱، به همت دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه در مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران برگزار شد. 

در این نشست بازی به عنوان اجزای انتقال دهنده مفاهیم معرفی و هنر ابزاری برای آموزش خوانده شد، غایت و هدف تمام فعالیت‌های فرهنگی کودکان عنوان شدند و تداوم پژوهش‌ها بر لالایی مادر وکودک، بومی‌سازی واژه‌ها، انتقال فرهنگ از طریق موزه‌ها، شناساندن سرزمین مادری به کودکان، آموزش هنر به کودکان در موزه‌ها، راه‌اندازی موزه نابینایان، اهمیت شکل‌گیری موزه‌های مجازی، عدم تمرکزگرایی در فعالیت‌های فرهنگی و گسترش موزه‌های مجازی مورد تأکید قرار گرفت. 

در ادامه ارائه فهرستی درخصوص کتاب‌های منتشر شده در حوزه میراث‌فرهنگی توسط شورای کتاب کودک، گسترش و آمادگی موسسه‌های نشر برای انتشار کتاب در حوزه کودک، استقبال مجموعه سعدآباد از برنامه‌های هفته کودک و… به عنوان برنامه‌های آتی در این حوزه اعلام و ایده، روندشکل‌گیری و قابلیت‌های فرهنگی اتاق مادر و کودک مطرح و تازه‌های انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حوزه کودک معرفی شد. 

اهمیت فرهنگ صلح و طراحی بازی‌ها و فعالیت‌هایی در زمینه پرهیز از خشونت با وامگیری از عناصر فرهنگی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود. 

کتابکده قصه و افسانه با تاکید بر حفظ و نگهداری و ترویج افسانه‌ها و آیین‌های ایرانی به معرفی برنامه‌های پیش‌روی این نهاد پرداخت که کاملا در راستای اهداف دفتر کودک ونوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به شمار می‌رفت. 

توجه و اهمیت به کودکان مهاجر و جذب آن‌ها در فرهنگ ایرانی و تربیت نسلی آشنا به هویت سرزمینی که به آن پناهنده شده‌اند از نکات دیگرمطرح شده توسط شبکه یاری کودکان بود. 

همچنین برنامه‌سازان حوزه رسانه از مطالبه برنامه‌های فرهنگی توسط فعالان این حوزه سخن گفته وخاطر نشان کردند که عناصر فرهنگی موجود در خرده فرهنگ‌ها می‌تواند بهترین بن‌مایه برای تولید برنامه‌ای رادیویی و تلویزیونی باشد. 

تاکید بر حوزه موسیقی کودک با توجه به تنوع قومیتی در کشورمان از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود و فعالان حوزه موسیقی عنوان کردندکه با کمک موسیقی و شناخت ریتم می‌توان کودکان را با ریشه‌های تاریخی- فرهنگی کشورشان آشنا کرد. 

در ادامه این نشست دستاوردهای انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درمعرض دید علاقمندان قرار گرفت، تعدادی از بازی‌های رومیزی در حوزه میراث‌فرهنگی از جمله سفالگر، ددان، زار ودیوان به حاضران معرفی و تعامل چند سویه‌ای بین طراحان بازی و فعالان حوزه فرهنگ کودک صورت گرفت. 

در پایان نیز آلبوم ترانه‌های مادر و کودک از سودابه سالم که تمام قطعات آن به زبان مادری ضبط و اجرا شده معرفی و ابیاتی از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و بخشی از کتاب «بن‌مایه‌های اجتماعی در ترانه‌ها و ترانه مثل‌های عامیانه» خوانده شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010309330471

برچسب‌ها