۱۴ خرداد فرصتى براى بازخوانى، تامل آرا و انديشه‌هاى امام (ره)

۱۴ خرداد سالروز رحلت امام خمینی معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی فرصتی برای بازخوانی و تامل آرا و اندیشه‌های امام است. اگرچه در طول سال همواره این امر باید صورت گیرد. در یک دسته‌بندی کلی اهم مولفه‌ها و شاخصه‌های مکتب فکری امام خمینی به‌شرح زیر است.

اسلام دین دنیا و آخرت

این نظر متکی بر اجتهاد شیعی و شجاعت و فقاهت و بصیرت مجتهد برای حل مسایل و گره گشایی از مشکلات کشوراست. امام مقتضیات زمان و مکان و مصلحت را سه رکن استنباط فقیه از اسلام در همه اعصار و زمانه می‌دانست و بر همین مبانی اعتقاد داشت در اسلام بن بست وجود ندارد. 

جمهور مردم به مثابه میزان

امام تاکید دائمی داشت که رای مردم در اداره امور ملاک حکمرانی است. از دیدگاه ایشان هیچ قشر، صنف، جناح و گروه نباید خود را برتر از دیگران بداند و چون ساسانیان طبقه ممتازه محسوب شود. امام همواره دفاع از منافع مردم، رای و نظر آنان را مد نظر داشت. مردم سالاری را با همه لوازم آن قبول داشت. 

منزلت زنان

در مکتب فکری امام خانواده نقش اصلی و زنان محور آن هستند. کتاب خاطرات خانم خدیجه ثقفی - همسر امام - روایتی دست اول از عشق و محبت و علاقه امام به خانواده است. افزون بر این از نظر امام زنان در همه عرصه‌ها سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش پیشتاز داشته اند؛ دوران مبارزه علیه رژیم شاه، پیروزی انقلاب، جنگ، سازندگی و… از نمونه‌های بارز آن بوده است. حفظ حجاب و عفاف مقدمه واجب این حضور اجتماعی اما محدودیتی را امام قائل نبود. 

ضد سلطه و نفوذ

استقلال واقعی ایران از آرمان‌های اصیل و درجه یک امام بود. هشدارها، خیرخواهی‌های امام در دهه ۴۰ به شاه از همین حیث بود که استقلال ایران را نادیده نگیرند. 

بعد از انقلاب هم همواره از خطر استکبار، صهیونیسیم، و بازگشست مجدد سلطه‌گران و بیم نفوذ آنان در ارکان حکومت هشدار می‌داد. امام ضمن دعوت از مسلمانان برای حفظ وحدت دفاع از مسئله فلسطین را نه تنها تکلیف مسلمانان بلکه وظیفه جامعه بشری می‌دانست. 

درباره منظومه فکری و آرا و اندیشه فقهی و سیاسی امام خمینی در دو کتاب «جریان‌شناسی سیاسی در ایران» و «فقه، سیاست و حکومت» به‌تفصیل نوشته‌ام. 

با تسلیت و تعزیت ۱۴ و ۱۵ خرداد به روح بلند و ملکوتی حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه‌السلام و فاتحه‌ای نثار کنیم. 

با که گویم راز دل را، کس مرا همراز نیست
از چه جویم سرّ جان را، در به رویم باز نیست

انتهای پیام/

کد خبر 14010313957840

برچسب‌ها