پرداخت ۴۰میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی تا ایجاد اشتغال برای ۸۰۲ نفر در خراسان شمالی

صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق‌ بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

طی سال‌های اخیر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مؤثری در راستای احیا و رونق هنر صنایع‌دستی در استان برداشته شده که توفیقات خوبی را نیز در پی داشته که اشتغال‌زایی، تقویت اقتصاد خانوارها و جهانی‌شدن برخی از محصولات تولیدی از جمله این موارد است. 

افزون بر ۱۸هزار صنعتگر و هنرمند در خراسان شمالی در ۶۱ رشته صنایع‌دستی فعالیت دارند که از این تعداد چهار رشته شامل سفره کردی، گلیم پادری، چاروق و حکاکی روی سنگ موفق به کسب مهر اصالت بین‌المللی یونسکو و ۷۳ اثر صنایع‌دستی از استان نیز به کسب نشان ملی و مرغوبیت کالا شده‌اند. 

گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال و… از مهم‌ترین هنرهای دستی استان خراسان شمالی محسوب می‌شوند که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌گردد. 

خراسان شمالی با قومیت‌های مختلف از اقوام فارس، کرمانج، ترک، تات، ترکمن و اقلیت‌های گوناگونی دیگر مانند بلوچ، عرب، لر با فرهنگ‌های متنوع، همنشینی جذاب و در خور تحسینی را برای تولیدات صنایع‌دستی فراهم آورده و بسیاری از نقوش و تکنیک‌های هنرهای مردم این سرزمین از قومی به قوم دیگر راه‌یافته است و تولیدات صنایع‌دستی از سوی اقوام گوناگون ساکن در خراسان شمالی روایتگر هویت تاریخی و فرهنگی این خطه است. 

به مناسبت هفته صنایع‌دستی، اقدامات معاونت صنایع‌دستی خراسان شمالی از یک‌سال گذشته تا کنون را مرور کنیم. 

با هدف احیا و ترویج هنرهای سنتی و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، حدود ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع‌دستی استان در سال گذشته و سه‌ماهه نخست امسال پرداخت شده است. همچنین سهم استان از تسهیلات تبصره ۱۸.۱۷۰ میلیارد ریال است که تا کنون ۱۰۲ پرونده به بانک معرفی شده‌اند و ۸ پرونده به مبلغ ۸ میلیارد ریال در دست اقدام است. 

صدور ۳۸۹ مجوز مشاغل خانگی

بیش از ۱۸ هنرمند صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی مشغول فعالیت هستند و مجوز مشاغل خانگی برای ۳۸۹ نفر از سال گذشته تا کنون صادر شده است. 

صدور ۱۰۸۳ مجوز چهارگانه صنایع‌دستی

از سال گذشته تا کنون مجوزهای چهارگانه صنایع‌دستی برای ۱۰۸۳ نفر در استان خراسان شمالی صادر شده و برای ۸۰۲ نفر ایجاد شغل شده است. 

هم‌اکنون نخستین خانه صنایع‌دستی استان در محل خانه جاجرمی بجنورد و یک خانه نساجی سنتی کشور در دهکده گردشگری روئین اسفراین همه‌ساله میزبان گردشگران و مسافران فراوانی است و مسافران و گردشگران می‌توانند از نزدیک فعالیت هنرمندان این منطقه و مراحل تولید صنایع‌دستی سنتی را مشاهده کرده و تولیدات هنرمندان را در محل تولید خریداری کنند. 

در حال حاضر بیش از ۲۵ کارگاه فعال صنایع‌دستی در خراسان شمالی مشغول به فعالیت است و که از سال گذشته تا کنون یک فقره جواز کارگاهی و ۹ پروانه تولید کارگاهی صادر شده است. 

از سال گذشته تاکنون ۵ مرکز آموزشی سیار و ۵ مرکز آموزشی ثابت صنایع‌دستی در استان راه‌اندازی شده است و بیش از ۱۵۳۰ نفر در دوره‌های صنایع‌دستی گواهینامه دریافت کرده‌اند. 

هنرمندان صنایع‌دستی استان در سال گذشته موفق به دریافت ۱۱ مهر اصالت ملی شدند و ۳ اثر استان خراسان شمالی برای دریافت مهر اصالت بین‌المللی و کسب نشان یونسکو ارسال شدند.

انتهای پیام/

کد خبر 1401032186455

برچسب‌ها