ملیله‌کاری در کنار گنبد سلطانیه

ملیله زنجان به خاطر اصالت نقوش و همچنین ظرافت منحصربه‌فرد در مجموع از کیفیت بالاتری نسبت به ملیله سایر شهرها برخوردار بوده و به‌نوبه خود جایگاه ویژه‌ای نیز در بین رشته‌های برجسته صنایع‌دستی ایران دارد. این صنعت در شهر زنجان از رونق چشمگیری برخوردار است. تولید این محصول باکیفیت و ایرانی طرفداران خاص خودش را دارد و ماحصل تلاش‌های شبانه‌روزی زیبایی ملیله‌هایی است که به دل بیننده می‌نشیند.

شهریار نوری متولد سال ۱۳۵۴ در شهرستان طارم است. مردی صبور، خوش‌رو و مهربان که سال‌هاست در این هنر صنعت رنج‌کشیده و محصولات زیادی را در کنار بنای فاخر گنبد سلطانیه برای گردشگران داخلی و خارجی ساخته است. در ادامه به‌مناسبت هفته صنایع‌دستی گفت‌وگویی با این هنرمند را می‌خوانید. 

ملیله‌سازی را از چه سالی و زیر نظر کدام اساتید فراگرفتید؟ 

سال ۱۳۷۴ تحت تعلیم و آموزش‌های استاد غریب علی نوری اصول ملیله‌کاری را یاد گرفتم. و من علاقه زیادی به آن دارم زیرا هنر ملیله‌کاری برای من بسیار لذت‌بخش و ماندگار است و سال‌هاست که در کنار گنبد سلطانیه ملیله می‌سازم و می‌فروشم. 

خلاقیت و نوآوری چه جایگاهی در کار شما دارد؟ 

همه ملیله‌کارها و صنعتگرانمان در هر رشته‌ای علاقه دارند که خلاقیت و نوآوری در کارشان داشته باشند زیرا این خصلت ذاتی هنر است. 

از درآمدتان راضی هستید؟ 

بله خدا را شکر راضی‌ام به رضای خدا. در این سه سال گذشته روزهای خوبی نگذشته اما قبل آن فروش عالی بود. اگرچه ازنظر اقتصادی نمی‌توان به این صنعت دل بست، علاقه موجب شده در این رشته ماندگار شوم. 

سالی چند اثر کار می‌کنید؟ 

الان به‌خاطر گرانی بیشتر محصولاتمان کوچک و ریز هستند که نزدیک به هزار عدد در سال می‌رسد.

چند ساعت در روز کار می‌کنید؟ 

حدوداً ۱۲ ساعت. 

این کار نیازمند صبر و حوصله است؟ 

طبیعتاً هرکسی که در کار تلفیقی هنر و صنعت فعالیت می‌کند اگر حوصله و دقت مضاعف نداشته باشد قادر به ادامه کار نخواهد بود. 

قیمت ملیله گران است؟ 

بله زیرا ملیله زنجان کار نفیسی است که با نقره خالص ساخته می‌شود و این هنر جزو کالای لوکس محسوب می‌شود و دارای جایگاه تثبیت‌شده‌ای در زنجان است. 

این هنر چه ابزاری دارد؟ 

ابزار ملیله در طلا و نقره و مس تقریباً یکی است و یک پَنس یا انبرک و یک قیچی است. 

مراحل ملیله‌سازی چیست؟ 

ابتدا طراحی می‌کنیم و طراحی را روی چوب یا فلز درمی‌آوریم، قالب دورش را می‌گیریم و آن را روی آهن معمولی می‌گذاریم و رویش موم می‌دهیم و سپس نقشه‌ای را که می‌خواهیم روی آن پیاده می‌کنیم، بعد از این‌که تکمیل شد جوشکاری و مونتاژ و آب‌کاری و سفید شدن را انجام می‌دهیم. 

با توجه به اینکه در کنار یک اثر تاریخی هستید و توریست‌های زیادی به شما مراجعه می‌کنند فکر می‌کنید تا چه حد کشورهای خارجی با هنر ملیله‌سازی آشنا شده‌اند؟ 

گردشگران خارجی زیادی در این سال‌ها به مغازه من آمدند اما خیلی از کشورها روی این کار شناختی ندارند و تازه بازاریابی دارد انجام می‌شود. 

چقدر بازار برای جذب توریست وجود دارد؟ 

توریست‌ها خیلی این هنر را دوست دارند و استقبال می‌کنند. 

فرزندان شما در کار هنری فعالیت دارند؟ 

یک پسر و دو دختر دارم که به پسرم تقریباً این حرفه را کامل بلد است و گاهی آثاری را می‌سازد. 

جوانان را به هنر تشویق می‌کنید؟ 

بله من جوانان را تشویق می‌کنم که کار هنری انجام دهند البته این کار درآمد ندارد اما من به جوانان می‌گویم به صنایع‌دستی روی بیاورند. کار سختی است اما به‌هرحال باید علاقه داشته باشند و نسبت به کار شناخت پیدا کند و حوصله کنند تا کار حل شود. 

حرف آخر؟ 

متأسفانه از صنایع‌دستی حمایتی نمی‌شود و این هنر نیازمند دلسوزی بیشتر است. قبلاً که در قسمت ورودی گنبد سلطانیه واقع‌شده بود میزان مشتری‌هایم بیشتر از قبل بود اما متأسفانه چند سالی است که ین بخش را به یگان حفاظت این بنای تاریخی داده‌اند و من مجبور شدم که روبروی این بنای فاخر شهرستان سلطانیه مغازه اجاره کنم و از آن روز می‌توانم بگویم تعداد مشتری و میزان فروش من به حداقل رسیده است. مشکل اصلی تمام صنعتگران ایران تقویت بنیه صنعتگر است هنرمندان این عرصه به هر دلیل پیش‌پاافتاده‌ای متضرر می‌شوند و این واقعیتی است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010321931915

برچسب‌ها