ملیله حاصل دقت، ظرافت و صبر

بیشتر طرح‌های ملیله کاری زنجان برگرفته از طرح‌ها و نقوش قدیمی اسلیمی و سنتی است. لیلا رسولی یکی از صنعتگران رشته ملیله‌کاری در زنجان است که در زنجان متولد شده و همیشه برای یادگیری هنر ذوق و قریحه عجیبی دارد و آثاری زیبایی را در بخش زیورآلات ملیله خلق می‌کند.

 لیلا رسولی متولد سال ۱۳۵۸ در زنجان و دارای مدرک کارشناسی میکروبیولوژی است و از سال ۱۳۹۲ در این رشته فعالیت می‌کند، هفته صنایع‌دستی بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌ةای این هنرمند بنشینیم.

ملیله یک هنر است؛ تعریف شما از هنر چیست؟

انسان می‌تواند هر چیزی را اراده و خلق کند. هرچه انسان می‌آفریند هنر اوست. انسان نیز در هنر خود ظهور می‌کند ایجاد و تحقق هنر در دنیای انسان‌ها حاصل تنهایی آن‌هاست. برای ساخت این هنر دقت و ظرافت و صبر حرف اول را می‌زند تا طرحی بسیار زیبا با ظرافت چشم‌گیر خلق شود.

هنر ملیله‌کاری را چگونه فراگرفته‌اید؟

من ابتدا یک دوره که معاونت صنایع‌دستی همراه با فنی و حرفه‌ای برای آموزش این رشته برگزار کرده بودند، شرکت کردم و پس از فراگیری اصول اولیه نزد استاد شیروانی رفتم و این هنر را به صورت تکمیل‌تر فراگرفتم.

در چه سالی و چگونه وارد این صنعت شدید؟

از سال ۱۳۹۲ وارد این صنعت شدم و چند سالی است که به صورت تخصصی در بخش زیورآلات سنتی کار می‌کنم اما قاب عکس هم می‌سازم.

طرح‌ها را چگونه انتخاب می‌کنید؟

بله بیشتر آثاری که می‌سازم حاصل طرح‌های ذهنی خودم است که بیشتر به صورت سنتی کار می‌کنم اما به صورت مدرن هم آثاری را خلق می‌کنم، زیرا به شدت علاقه‌مند هستم.

محصولات خود را چگونه به فروش می‌رسانید؟

از طریق اینستاگرام، چون امروزه کسب و کار در اینستاگرام به اندازه‌ای جدی شده که به شغل اول خیلی‌ها تبدیل شده و از بسیاری از فعالیت‌های دیگر سودآورتر است.

در مورد تأمین مواد اولیه یعنی نقره، برای تأمین بازارهای بزرگ مشکلی به وجود نمی‌آید؟

نه. با توجه به وجود معدن روی انگوران در زنجان که بزرگ‌ترین معدن روی خاورمیانه و حتی دنیا است، سالانه مقدار زیادی از آن نقره استخراج می‌شود. هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

از درآمد این صنعت راضی هستید؟

بله خدا را شکر اما توصیه‌ام این است کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند نباید این حرفه را به عنوان شغل اول خود بدانند با توجه به گران شدن مواد اولیه و کاهش تقاضا دیگر فروش و درآمد قبل در این صنعت وجود نخواهد داشت.

شمار علاقه‌مندان ملیله‌کاری در استان زنجان و سایر استان‌ها در چه وضعیتی قرار دارد؟

خدارو شکرشمارشان رو به افزایش است به ویژه در بخش زیوآلات سنتی در حال افزایش است.

مشتری‌های شما بیشتر چه کسانی هستند؟

مشتری‌هایم بیشتر خانم‌ها و آقایان جوان هستند اما نیازمند شناسایی بیشتر است.

و حرف پایانی؟

هنرمندان صنایع دستی نیازمند یاری و همکاری مردم و مسئولان هستد و دولت چتر حمایتی خود را باید بر هنرمندان صنایع دستی بگستراند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010322931304

برچسب‌ها