اعطای 170میلیارد ریال  تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی همدان

در سنوات اخیر و در راستای حمایت از کسب و کار در حوزه صنایع‌دستی همدان، فعالیت‌های خوبی در حوزه پرداخت تسهیلات به هنرمندان انجام شده و در سال گذشته نیز به همین منظور 170میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی همدان از سوی بانک‌های عامل پرداخت شده است.

در دوران کرونا صنایع‌دستی به مثابه سایر حوزه‌ها در استان همدان حال خوشی نداشت چرا که دیگر خبری از برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و وجود شور و شعف در بین فروشندگان و خریداران تولیدات صنایع‌دستی نبود اما با گذشت زمان و استفاده از روش‌های آنلاین در آموزش و فروش، فعالیت‌های صنایع‌دستی نیز از سر گرفته شد به طوری که در سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون دلار انواع تولیدات صنایع‌دستی همدان شامل محصولات چرمی، صنایع چوبی مانند منبت و معرق، گلیم، سفال و سنگ‌های تزئینی و قیمتی به کشورهای خارجی صادر شده است. 

اعطای ۱۷۰میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی همدان

در سنوات اخیر و در راستای حمایت از کسب و کار در حوزه صنایع‌دستی همدان، فعالیت‌های خوبی در حوزه پرداخت تسهیلات به هنرمندان انجام شده و در سال گذشته نیز به همین منظور ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی همدان از سوی بانک‌های عامل پرداخت شده است. 

اشتغال ۲۵۸۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی

به گفته معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در سال ۱۴۰۰ اشتغال ایجاد شده در حوزه صنایع‌دستی بیش از ۲۵۸۰ نفر بوده است که در بیش از ۱۱۵ رشته صنایع‌دستی مشغول به فعالیت شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری افزایش یابد. 

صدور و تمدید ۲۷۶۰ پروانه فعالیت

در سال گذشته در حوزه صنایع‌دستی برای ۱۲۶۰هنرمند انواع مجوزهای صنایع‌دستی شامل کارت شناسایی، پرواند تولید انفرادی و کارگاهی صادر شده و تعداد مجوزهای تمدید شده صنایع‌دستی در سال گذشته نیز در استان همدان ۱۵۰۰ مورد بوده است. 

کسب 2 نشان ملی فاخر و ۱۱ نشان ملی صنایع‌دستی در همدان

در سال گذشته ۱۱ نفر از هنرمندان استان همدان موفق به کسب نشان ملی و ۲ نفر نیز نشان فاخر ملی را دریافت کردند و ۱۳۰ هنرمند صنایع‌دستی استان همدان نیز در این مدت بیمه شدند. 

احیا و باززنده‌سازی 2 هنر اصیل همدانی

در سال ۱۴۰۰، دو رشته مسگری و چاقوسازی که از هنرهای اصیل هنرمندان همدانی است احیا و باززنده‌سازی شد و این در حالی است که رشته‌های فعال صنایع‌دستی در استان همدان ۱۱۵ رشته بوده و در سال گذشته نیز بیش از ۱۵۰۰ نفر در دوره‌های عمومی و ۹۰۰ نفر در دوره‌های مختلف صنایع‌دستی آموزش دیدند. 

ثبت ملی روستای داویجان شهرستان ملایر

از اقدامات شاخص معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در سال ۱۴۰۰ را می‌توان ثبت ملی روستای داویجان شهرستان ملایر در رشته مرواربافی به عنوان روستای مرواربافی و کسب استاندارد ملی نقاشی رولعابی سفال از سازمان استاندارد و برگزاری بیش از ۲۷ مورد بازارچه موقت نوروزی و فصلی در استان همدان، ۱۷ مورد حضور در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و حضور در ۳ نمایشگاه خارجی صنایع‌دستی و برگزاری ۱۴ نمایشگاه داخلی در سطح استان از جمله این برنامه‌ها برشمرد.

 

 

 

 

هفته صنایع‌دستی

انتهای پیام/

کد خبر 1401032388930

برچسب‌ها