رنگ‌ها در هنر میناکاری باعث آرامش‌اند

فاطمه غریب لو متولد سال ۱۳۷۵ در زنجان و دارای مدرک لیسانس روان‌شناسی است و از سال ۱۳۹۴ مشغول به فعالیت در رشته میناکاری است. که تحت تعلیم استاد خانم طارمچی فعالیت خود را در این رشته آغاز کرده است و سابقه هشت‌ساله در این صنعت دارد. هم‌زمان با هفته صنایع دستی پای صحبت‌های این جوان هنرمند و خوش‌ذوق زنجانی نشستیم تا در جریان نحوه آشنایی، فعالیت و کار او در این رشته از صنایع‌دستی قرار بگیریم.

 چه مدت است که در این هنرصنعت فعالیت دارید؟

از هشت سال پیش به این رشته علاقمند شدم و وارد این هنر شدم و با علاقه و انگیزه‌ای که به این رشته داشتم توانستم تجارب خوبی کسب کرده و اکنون می‌توانم وارد بازار کار شوم. من از کودکی علاقه فراوانی به نقاشی داشتم و بهترین سرگرمی‌ام نقاشی بود.

از هنر میناکاری بگویید؟

میناکاری رشته به‌شدت زیبا و دقیق در کنار ظریف کاری‌هایش آرامش خاصی دارد، هنری اصیل از سرزمینم ایران است که سابقه‌ای 5هزار ساله دارد و پیشینه این هنر به زمان هخامنشیان می‌رسد.

بزرگ‌ترین دغدغه هنرمندان در این عرصه چیست؟

مهم‌ترین پشتیبانی دولت از هنرمندان بیمه آن‌هاست. اگر بتوانیم هنرمندان صنایع‌دستی را بیمه کنیم کمک بزرگی به معیشت و کسب و کار آن‌ها می‌شود.

چه چیزی در این هنر است که به شما آرامش می‌دهد؟

وقتی با رنگ‌ها سر و کار دارم و آن‌ها را ترکیب می‌کنم آرامش خاصی به من می‌دهد.

از سختی‌های میناکاری بگویید؟

میناکاری به‌شدت هنر دقیقی است و باید رنگ‌ها و طرح‌ها در هم ادغام نشوند و کاملاً هماهنگ باشد. هنر میناکاری باتوجه به فرایند‌هایش از لعاب‌زنی تا بوم زدن و طرح کشیدن تا کوره مراحل زیادی دارد. دشوار‌ترین آن، داخل کوره بردن است.

این هنر هزینه بالایی دارد؟

با توجه به اینکه هنر دست است و نوسان قیمت مس که قالب کار قبل از کوره است؛ قیمت آن در نوسان شدید است، امروز که من با شما صحبت می‌کنم قیمت مس ۳۵۰هزار تومان است. در کل ارزش هنر به زیبایی و وقت و خلاقیت هنرمند است و به نظرم ارزش مادی‌اش جداست از ارزش ذاتی و زیبایی آن.

مواد اولیه شغل شما چیست؟

مس، رنگ مینا، لعاب.

استقبال از این هنر در میان مردم چگونه است؟

استقبال از آثار و ظروف مینا‌کاری‌شده، متوسط است. به عبارتی دیگر بازار فروش آن طور که باید و شاید نیست؛ زیرا قیمت‌ها بسیار بالاست و اجناس دست واسطه می‌افتد و مستقیماً تولید‌کننده نمی‌تواند ظروفش را به فروش برساند. در واقع این فروشنده است که تعیین می‌کند به چه قیمتی صنایع دستی باید به فروش برسد. در واقع دولت باید کمک کند که ما و سایر فعالان این صنعت بتوانیم تولیدات خود را بدون واسطه به فروش برسانیم و برای هنرمندان شرایطی فراهم کنند که بازار فروش خارجی داشته باشند.

خواسته شما از معاونت صنایع‌دستی چیست؟

مهم‌ترین خواسته‌ام از مسئولان صنایع دستی زنجان فراهم کردن زمینه حضور و شرکت در نمایشگاه با هدف معرفی تولیدات است و حمایت بیشتر از هنرمندان.

کلام آخر؟

از استادم سرکار خانم طارمچی عزیز که در این مسیر به من کمک کردند و باعث پیشرفت من شدند کمال تشکر را دارم.

انتهای پیام/

کد خبر 14010324931779

برچسب‌ها