گردشگری ورزشی رویکردی نوین در توسعه گردشگری

گردشگری و ورزش سريع‌‌ترين و بزرگترين بخش‌های رو به رشد در دنيا محسوب می‌‏شوند. این شاخه از گردشگری بازاری روبه رشد است و باید توجه داشت که برگزاری رویدادهای ورزشی به گونه‌ای موفقیت‌آمیز، نیازمند برنامه‌ریزی و کار دقیق و علمی است. کشورهای بسیاری در تلاش هستند تا زیر ساخت‌های مناسب برای این بازار سودآور را فراهم کنند.

آنچه سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) در مورد گردشگری ورزشی می‌گوید: «گردشگری و ورزش با هم مرتبط و مکمل هم هستند. ورزش، به عنوان یک فعالیت حرفه‌ای، آماتور یا اوقات فراغت، شامل حجم قابل توجهی از سفر برای بازی و رقابت در مقاصد و کشورهای مختلف است.» 

رویدادهای ورزشی بزرگ، مانند بازی‌های المپیک، فوتبال و مسابقات قهرمانی راگبی به خودی خود به جاذبه‌های گردشگری قدرتمندی تبدیل شده‌اند که سهم بسیار مثبتی در تصویر گردشگری مقصد میزبان دارند. گردشگری ورزشی یکی از بخش‌هایی است که به سرعت در حال رشد است. گردشگران بیشتری در طول سفر خود به فعالیت‌های ورزشی علاقه‌مند می‌شوند، خواه ورزش هدف اصلی سفر باشد یا خیر. رویدادهای ورزشی در انواع و اندازه‌های مختلف گردشگران را جذب می‌کنند زیرا شرکت‌کنندگان یا تماشاگران و مقاصد سعی می‌کنند طعم‌های محلی را به آن‌ها اضافه کنند تا خود را متمایز کنند و تجربیات محلی اصیل را ارائه دهند. رویدادهای ورزشی بزرگ مانند المپیک و جام جهانی اگر با موفقیت از نظر برندسازی مقصد، توسعه زیرساخت‌ها و سایر مزایای اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند کاتالیزوری برای توسعه گردشگری باشند. 

صنعت گردشگری ورزشی جهانی در سال ۲۰۲۰ به ۳۲۳.۴۲ میلیارد دلار می‌رسد. با این حال، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۸ تریلیون دلار برسد که با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۱۶.۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد می‌کند. ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ این گزارش نشان داد که اروپا و آمریکای شمالی بر اساس منطقه بیشترین سهم را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده‌اند و نزدیک به دو پنجم بازار را به خود اختصاص داده‌اند که دلیل آن حضور جمعیت زیاد و مشارکت زیاد در فعالیت‌های ورزشی است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی گردشگری ورزشی در سراسر آسیا و اقیانوسیه به دلیل افزایش مشارکت ورزشی و میزبانی رویدادهای ورزشی، بالاترین CAGR را با ۱۷.۷ درصد در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ ثبت کند. 

گردشگری ورزشی صنعتی در حال رشد سریع است صنعت ورزش و مسافرت دست به دست هم می‌دهند. چه هوادارانی که در یک مسابقه یا یک رویداد شرکت می‌کنند، یا اگر تیم‌ها و مسئولان به مسابقات یا مسابقات سفر می‌کنند، گردشگری ورزشی اکنون یک جایگاه مهم در صنعت سفر است. 

این فقط جام جهانی فیفا، المپیک یا رویدادهای مهم نیست که این بخش را هدایت می‌کند، بلکه سفرهای تیمی، ورزش‌های مدرسه و مسابقات کوچکتر نیز هستند. 

آیا می‌دانستید که بر اساس تحقیقات A. T، ارزش صنعت ورزش جهانی بین ۴۸۰ تا ۶۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. طبق گزارش Statista، در سطح جهان، سهم مستقیم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی تقریباً ۴.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بود. 

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) گردشگری ورزشی را به عنوان «یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد» در صنعت سفر توصیف می‌کند. UNWTO همچنین بیان می‌کند که گردشگری ورزشی بین المللی ۸۰۰ میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد و ۱۰ درصد از صنعت گردشگری جهان را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1401032672685

برچسب‌ها