بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی، سیدجواد موسوی امروز دوشنبه چهارم مهرماه 1401 با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان برای خدمت به زائران بارگاه ملکوتی حضرت (ع) اظهار کرد: « از چندین ماه قبل 14 کمیته ستاد اجرایی خدمات سفر در استان رصد نیازمندیهای زائران و تدارک و تامین این نیازها را در دستور کار قرار دادهاند.»
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ادامه داد: «آمار ورودی زائران به مشهد در سال 98 که هنوز کرونا شیوع پیدا نکرده بود، حدود 3 میلیون و 254 هزار نفر و آمار زائران پیاده 540 هزار نفر بود اما با توجه به شرایط کرونایی طی دو سال که با محدودیتهای ناشی از کرونا مواجه بودیم شوق مردم به زیارت افزایش یافته است، بنابراین پیشبینیها حاکی از افزایش حدود دو برابر مشتاقان زیارت حضرت رضا (ع) بود.»
موسوی تصریح کرد: «با توجه به این پیش بینیها ماموریتهای مختلف براساس وظایف تعریف شده در ستاد تقسیم بندی شد و برای هماهنگی و همافزایی بیشتر قرارگاه خدمترسانی به زائران در دهه آخر صفر در مشهد راهاندازی شد و نمایندگان دستگاههای مرتبط با خدماترسانی در این قرارگاه بهصورت شبانهروزی مشغول خدمترسانی هستند.»
او ادامه داد: «با توجه به اینکه اسکان زائران یکی از مهمترین اولویتهای ستاد بود، شماره تلفن 37045 -051 با 30 خط به قرارگاه اختصاص یافت و این شماره در مسیرهای ورودی مشهد و نقاط پرتردد زائران و محدوده اطراف حرم مطهر رضوی اطلاعرسانی شد تا زائران در صورت نیاز به اقامت یا هرگونه مشکل در زمینه اقامت، حمل و نقل، خدمات شهری، گرانفروشی و ... با این شماره تماس بگیرند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اسکان زائران، تصریح کرد: «با برنامهریزیهای انجام شده 3هزار و 974 واحد اقامتی شامل هتل، هتلآپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر، مدرسه، حسینیه، مسجد، سالن ورزشی، کمپ اسکان شهرداری با ظرفیت حدود 700 هزار نفر شب اقامت برای دهه آخر صفر تدارک دیده شده است.»
او با بیان اینکه از 25 شهریور تا پایان روز سوم مهرماه حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر وارد مشهد شدهاند، ادامه داد: «در حال حاضر حدود 90 درصد ظرفیت مراکز اقامتی رسمی تکمیل شده و برای اسکان زائران در مراکز اسکان اضطراری مشکلی نداریم.»
دبیر ستاد خدمات سفر استان خراسان رضوی ادامه داد: «همچنین طی این مدت 280 هزار نفر زائر پیاده وارد مشهد شدهاند و توسط جمعیت خدمتگذاران زائران پیاده خدمترسانی شدهاند.»
موسوی یادآور شد: «امسال علاوه بر انسجام و همدلی بین دستگاهی که با تشکل قرارگاه خدماترسانی به زائران دهه آخر صفر شکل گرفت، پویشهای مردمی نیز برای خدمترسانی به زائران از جمله هممحلهای امام رضا(ع) راهاندازی شد و ظرفیت عظیمی از نیروهای مردمی در کنار دستگاههای اجرایی قرار گرفت.»
او به برنامهریزیهای صورت گرفته در ستاد اجرایی خدمات سفر استان اشاره کرد و گفت: «کمیته تامین ارزاق عمومی این ستاد اسقرار 49 نانوایی سیار و افزایش ساعتکاری نانواییهای محدوده حرم مطهر رضوی و تامین اقلام کالاهای اساسی در 500 مرکز توزیع و عرضه را اجرایی کرده است.»
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به برنامهریزی صورت گرفته در کمیته حمل و نقل این ستاد اظهار کرد: «بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس برای برگشت زائران از مشهد تدارک دیده شده است.»
موسوی تاکید کرد: «زائران از مراجعه به پایانههای مسافربری برای دریافت بلیت خودداری کنند و برای تهیه بلیت به سامانه Safar724.com و Payaneha.ir مراجعه کنند و در صورت تکمیل ظرفیت در لیست انتظار موجود در همان سایت اطلاعات خود را وارد کنند.»
او یادآور شد: «شهروندان مشهدی در هر کجا که خدمت میکنند بر این باورند که «همه خادم الرضائیم» و خدمت به زائران امام رضا(ع) خدمت به حضرت رضا(ع) محسوب میشود، بنابراین از هیچ کوششی برای خدمت به زائران دریغ نمیکنند.»
انتهای پیام/