به گزارش میراث آریا به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان، محمد محسنی مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان چهارشنبه 14 دیماه 1401 ضمن تشریح برنامههای خود در حوزههای میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: مدیری که بخواهد در حوزه مأموریتی خود فعالیت کند باید هدف داشته باشد.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه مهمترین مخلفه هر مدیر شناخت از حوزه مأموریتی است، افزود: شناخت است که میتواند به مدیر کمک کند بتواند برای جامعه هدف و بدنه حوزه اجتماعی فرهنگسازی انجام دهد.
محسنی ادامه داد: فرهنگسازی با آموزش اتفاق میافتد که این امر در کشورهای گردشگری پذیر دنیا جواب داده است و با آموزش خوب به این سطح رسیدهاند، محصلان 20 سال قبل این کشورها، مدیران اکنون هستند.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان بابیان اینکه یکی از برنامهای اصلی در ادارهکل آموزش «گام»، گردشگری از مدرسه است، افزود: مفاد اولیه این طرح با مروجان گردشگری در استان تهیهشده و آموزش گردشگری در سطح استان بهصورت یکپارچه انجام میشود.
او تأکید کرد: یک دانشآموز ابتدایی باید با الفبای گردشگری آشنا شود و بداند که هرمزگان بهعنوان یکی از استانهای پرجاذبه گردشگری است.
محسنی برنامه بعدی آموزش سازمانهای همکار عنوان کرد و افزود: زمانی میتوانیم حوزه مأموریت ادارات و سازمانهای خود را پیش ببریم که دیگر همکاران در ادارات و ترجمانهای استانی با حوزه مأموریت ما آشنایی داشته باشند.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان ادامه داد: هدف بعدی تغییر رویکرد از سنت محوری به هوشمند محوری است که بر همین اساس اپلیکیشن اطلاعرسانی گردشگر «ارگ هرمزگان» در حال آمادهسازی است و 20 درصد این اپلیکیشن آمادهشده است.
او اضافه کرد: در این اپلیکیشن هر آنچه یک مسافر به آن نیاز دارد ازجمله زیرساختها، مراکز اقامتی، مراکز بهداشتی درمانی و ... گنجاندهشده است و هر شخص متخصص به لحاظ محتوایی میتواند به این پربارتر شدن این اپلیکیشن کمک کند.
محسنی یکی دیگر از برنامههای ادارهکل را آموزش مراکز تحت نظارت ادارهکل دانست و افزود: نیروهای مراکز تحت نظارت ادارهکل باید آموزش ببیند و این آموزشها شامل نحوه برخورد با مشتری، آداب معاشرت، چگونگی برخورد با مهمان و ... است.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان افزود: مراکز اقامتی استان بر اساس دوره آموزشی ارزیابی، ممیزی میشوند و این امر کمک بسیاری برای جامعه هدف است.
او در بخش دیگری از سخنان خود به تهیه اطلس جامع گردشگری اشاره کرد و افزود: اطلاعات اطلس جامع گردشگری در حال جمعآوری است و حداقل برای 10 سال آینده در این اطلس نیازسنجی شده است.
محسنی در خصوص احیاء و بازسازی اماکن و بناهای تاریخی گفت: در استان هرمزگان 283 بنای تاریخی ثبتشده داریم که بودجههای دولتی کفاف مرمت آنها را نمیدهد.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان افزود: در همین راستا بحث واگذاری و احیا و بهرهبرداری از این مراکز به سرمایهگذاران است که با این کار بناها از وضعیت نابسامانی و فرسودگی نجات پیدا میکنند.
او ادامه داد: ما این آمادگی راداریم و بهصورت جدی از سرمایهگذاران علاقهمند به سرمایهگذاری در حوزه ابنیه تاریخی حمایت میکنیم.
محسنی تصریح کرد: همانطور که مساجد و مدارس و امور بهداشتی خیّر میخواهد، مجمع خیران مرمت آثار باستانی استان نیز ضرورت دارد و بزرگانی که تمکن مالی دارند ورود پیدا کنند و ما استقبال میکنیم.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه تا به امروز چندین ارگان و دستگاه دولتی برای بازسازی بناهای تاریخی اعلام آمادگی کردند، افزود: 7 بنای تاریخی مشخص و احصاء شده است که در آیندهای نزدیک به کمک این ترجمانها، مرمت و بازسازی خواهند شد.
او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ساماندهی بازارچههای صنایعدستی سطح شهر بندرعباس گفت: در شهر بندرعباس 2 سایت معبد هندوها و فروشگاه معاونت صنایعدستی در اختیار ادارهکل است که فراخوان جذب سرمایهگذار برای تبدیل به سایت دائمی صنایعدستی آنها در حال انجام است که پس از ساماندهی فرصت خوبی برای عرضه صنایعدستی ایجاد میشود.
محسنی یکی از معضلات صادرات صنایعدستی استان را نداشتن کد محصول عنوان کرد و افزود: اقلام صنایعدستی استان در فهرست اقلام صادراتی کد ندارد که در این زمینه تعامل لازم با گمرک انجامشده و تصمیم بر آن شده اقلام تولیدی هرمزگان کد دار شوند و وضعیت حقوق و عوارض آن مستند به قانون باشد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/