نقش تاثیرگذار داشته‌های یک منطقه در ایجاد هویت تجاری/ برندسازی منطقه‌ای غرب مازندران پروژه زیرساختی و کلیدی در توسعه گردشگری است

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی کشور گفت: داشته‌های منحصربه‌فرد یک منطقه می‌تواند به‌عنوان نماد و کاراکتر در ایجاد هویت تجاری یک منطقه نقش ایفا کند.

به‌گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، آیین افتتاح دبیرخانه پروژه‌ی برندسازی غرب مازندران  تحت عنوان «بام و بوم» امروز دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ با حضور مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ، فرمانداران، مدیران استانی و منطقه‌ای در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر برگزار شد.

مدیرعامل خانه خلاق و نو‌آوری باران و دبیر پروژه برندسازی منطقه‌ای غرب مازندران در آیین افتتاح این پروژه در دانشگاه آزاد اسلامی رامسر اظهار کرد: دبیرخانه این پروژه به‌عنوان ذینفع عمومی، راهبر و ناظر اجرای پروژه است تا اهداف تعیین شده به درستی محقق شود.

روح‌الله گلین مقدم افزود: مجموعه ناهنجاری‌های ناشی از تقابل جریان مسافر با بخش کشاورزی در کنار اهمیت مسائل زیست محیطی بعلاوه نیازهای شغلی و معیشتی مردم و توقعات، محدودیت‌های شغلی جوانان تحصیلکرده، ضرورت یک تصمیم راهبردی را در سطح مدیریت کلان اجتناب‌ناپذیر کرده است.

گلین مقدم با بیان اینکه صنعت گردشگری در دنیا طبق اذعان سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری به‌عنوان سومین صنعت بزرگ دنیا با ظرفیت 800 نوع شغل وابسته نخستین صنعت اشتغال آفرین است، تصریح کرد : این صنعت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با عنوان اقتصاد مکمل نقش ایفا می‌کند. 

دبیر این پروژه اضافه کرد: امروزه این صنعت از اقتصاد خدمات و کالا به سمت اقتصاد تجربه در حرکت بوده  و ما در منطقه دارایی عظیمی به نام زیست بوم داریم که ظرفیت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند. 

او خاطرنشان کرد: پروژه برندسازی منطقه‌ای غرب مازندران، از این لحظه در متن جامعه با نام «بام و بوم» معرفی خواهد شد، و هدف آن اقناع افکار عمومی در جهت توسعه بازار و اقتصاد منطقه، توسعه ظرفیت خدمات گردشگری، استفاده از سرمایه‌های خرد، تبدیل مزیت‌های رقابتی و منحصر به فرد به جریان اقتصادی و ایجاد اشتغال نرم بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان با حفظ زیست بوم خواهد شد. 

مدیرعامل خانه خلاق و نو‌آوری باران بیان کرد: این پروژه به عنوان یک اقدام جریان‌ساز با قابلیت انتفاع عمومی می‌تواند به‌عنوان راهبرد مدیریتی در هدایت سرمایه گذاری‌های متناسب با محیط زیست، حفظ و احیای معماری شهری و روستایی، صیانت از فرهنگ آداب و آیین‌های بومی منطقه، هویت‌سازی شهری و روستایی از طریق معرفی کاراکتر یا نماد منجر شود که نتیجه آن اصلاح فرآیندها و مقررات زیانبار، توسعه کارآفرینی و افزایش فرصت‌های شغلی جدید و مشارکت عمومی خواهد بود.

گلین مقدم با بیان اینکه در  این سال‌ها اقدامات مختلفی در جهت اقتصاد پایدار صورت گرفته است، گفت: لیکن این اقدامات، منجر به همراهی مردم و مسئولین با شعارهای محوری و جریان‌سازی موثر در جامعه نشده است. از این رو ضرورت هویت‌سازی یا برندسازی یا نماد سازی منطقه‌ای بیش از پیش در اکوسیستم غرب مازندران احساس می‌شود.

او مهم‌ترین تاثیر برندسازی منطقه‌ای؛ از منظر داخلی، جلب توجه مردم به زیست بوم و اقدام عملی آنها برای استفاده از دارایی‌های در دسترسشان برشمرد و ادامه داد:   از منظر بیرونی هماهنگی ایجاد  شده از برندسازی یا به تعبیری ایجاد هویت تجاری منحصربه‌فرد است که در نهایت منجر به بازارسازی، توسعه بازار محصولات و خدمات برای منطقه شده و روز به روز ارزش افزوده بیشتری را نصیب مردم خواهد کرد. 

دبیر پروژه برندسازی منطقه‌ای غرب مازندران فرآیند پروژه برندسازی غرب مازندران را  برگزاری رویداد بام و بوم با هدف تبیین اهمیت نماد بومی، برندسازی منطقه‌ای، رسانه ابزار مشارکت و توسعه بازار گردشگری از طریق کارگاه‌های تخصصی، نشست‌های تجاری و نمایشگاه کسب و کارهای منطقه در اردیبهشت ماه 1402 برشمرد.

گلین مقدم برگزاری مسابقه ایده‌یابی نماد یا کاراکتر و جلب مشارکت عمومی در فرآیند تجاری سازی منطقه‌ای در اردیبهشت ماه و برگزاری جشن نمادها و معرفی نمادهای برنده در کنار رویداد تجاری توسعه طرفیت گردشگری منطقه در خرداد ماه سال آتی را از دیگر بخش‌های این پروژه دانست.

او افزود: با اجرای این بخش‌ها، فرآیند برندسازی منطقه‌ای با ایده‌های برتر از تیر ماه 1402 آغاز خواهد شد. 

مدیرعامل خانه خلاق و نو‌آوری باران در پایان سخنان خود، مهمترین نکته در اجرای این پروژه را  حمایت معنوی همه بخش‌ها اعم از خصوصی و دولتی به‌منظور هدایت افکار عمومی و بازارسازی منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: عواید این پروژه نه تنها بخش گردشگری بلکه بخش کشاوری و صنعت منطقه را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی کشور دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه این پروژه زیرساختی یکی از پروژه‌های مهم و به‌عنوان مدل توسعه نقطه‌ای است ، خاطر نشان کرد : شهرها به مانند آدم‌ها دارای شخصیت و هویت بوده و ساختار معماری آن به مانند لباس شهرها هستند.

فاطمی افزود : تمامی داشته‌های منحصر به فرد یک منطقه می‌تواند به‌عنوان نماد و کاراکتر در ایجاد هویت تجاری یک منطقه نقش ایفا کند.

او با اینکه خطه شمال با دارا بودن ویژگی‌های خدادادی، از اهمیت بسزایی در بخش گردشگری برخوردار است، تصریح کرد: در بیشتر کشورهای پیشرفته ، گردشگری بعنوان اقتصاد مکمل پذیرفته شده لیکن این مهم هنوز در کشور آن طور که باید پذیرفته نشده است.

این مسئول ادامه داد: بسیاری از فرآیندها در حال حاضر در بیشتر مناطقمان صرفه اقتصادی ندارد مانند شیلات، لیکن اگر این صنعت تبدیل به غذای دریایی شده و به گردشگران عرضه شود، ارزش افزوده برای آن ایجاد می‌شود.

مدیرکل توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه رونق گردشگری سبب زنده ماندن شهرها می‌شود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این نقطه مدل توسعه نقطه‌ای طراحی شده است، زیرا امکان اختصاص اعتبار از سوی دولت به تمامی روستاها و شهرهای کشور وجود ندارد، به همین دلیل توسعه نقطه‌ای بهترین روش برای انجام این پروژه است.

فاطمی بیان کرد: برای رسیدن به این نوع توسعه، عاملان توسعه گردشگری به نقاط پایلوت این پروژه می‌روند و به جوامع محلی آموزش می‌دهند که چگونه با حفظ زیست بوم از داشته‌های خود ارزش افزوده ایجاد  کرده و یک منطقه زنده با اقتصاد پویا داشته باشند.

او تاکید کرد: عامل توسعه در واقع در مناطق پایلوت، پلان‌های توسعه را چیده و سیاست‌گذاری‌ها در آن منطقه را مشخص می‌کند.

این مسئول بار دیگر از اهمیت پروژه برندسازی منطقه‌ای غرب مازندران به‌عنوان یک پروژه زیرساختی و کلیدی در توسعه گردشگری و کسب و کار منطقه سخن گفت و خواستار مشارکت و همراهی دولتمردان و جوامع محلی از این پروژه شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401111048216