تسهیلگری و تشکیل سازمان‌های محلی، دو بال گردشگری جامعه محور

گردشگری راهی مطمئن برای خلق فرصت‌های جدید و کسب درآمد است. افزودن صفت پایدار به این بند زمانی ممکن می‌شود که گردشگری و درآمدهای حاصل از آن با اقتصاد، فرهنگ و طبیعت جامعه پیوند خورده و موجب حفظ و بقای بلندمدت آنها را فراهم کنند. آنچه گردشگری، ارزش‌ها و داشته‌های جامعه و اقتصاد آن را به هم پیوند می‌زند، گردشگری جامعه محور است که با قدمتی به درازای تاریخ بشر، راهی برای حفظ مشاغل سنتی، آیین‌ها و میراث فرهنگی است. گردشگری روستایی، عشایری و گردشگری ارگانیک همه انواع گردشگری هستند که به کمک آنها، جامعه بومی منبع درآمدی تازه می یابد، از رفاه و معیشت بهتر بهره‌مند می‌شود و برای حفاظت از میراث خود انگیزه‌های قوی مادی و معنوی پیدا می‌کند.

آنچه در گردشگری جامعه محور اهمیت دارد تنوع‌بخشی به اقتصاد محلی است. این نوع گردشگری قصد ندارد تا همه افراد جامعه بومی را تشویق کند تا به کسب و کارهای حوزه گردشگری بپردازند. بلکه این افراد باید مشاغل سنتی خود را حفظ کنند و به گردشگری به عنوان منبع درآمدی مکمل، جهت بهبود اوضاع اقتصادی و رفاهی خویش بنگرند.

بر این اساس باید گفت نقش جوامع محلی به عنوان سرمایه­های اجتماعی در برنامه­های توسعه­ بسیار مهم است و شایسته است در انواع برنامه­ریزی بر این موضوع تاکید شده و اقداماتی برای عملیاتی کردن آن صورت گیرد.

نقش تسهیلگران در این زمینه بسیار برجسته است. تسهیلگرانِ آموزش­دیده و با تجربه که محیط طبیعی، شرایط  فرهنگی و نیازهای جامعه مقصد را بشناسند و بتوانند با تشکیل شبکه­های ارتباطی قوی، در بین افراد جامعه الگوسازی کنند، از ضروریات گردشگری جامعه محور هستند.

همچنین تشکیل تعاونی­ها و تشکل­هایی که همه گروه­های جامعه بتوانند با حضور در آنها در جامعه خود مشارکت اقتصادی و اجتماعی داشته باشند به پیشبرد و یکپارچگی برنامه­های توسعه کمک می­کند. تعاونی­­های روستایی می­توانند محلی برای گردآمدن همه اقشار جامعه مانند زنان باشند و با اهداف و ماموریت­های متفاوتی ایجاد شوند.

تعاونی­ها با نیازسنجی جامعه با تکیه بر ظرفیت­های آن در زمینه­هایی مانند محیط زیست، مدیریت پسماند، تهیه و تولید صنایع‌دستی، کشاورزی و انرژی شکل می­گیرند. تعاونی­هایی که کنار اهداف اقتصادی، به جامعه خود به عنوان یک میراث ارزشمند می­نگرند و و ضمن بهره­برداری از آن بر لزوم حفاظت از جامعه واقف هستند.

این تعاونی­های محلی ضمن ایجاد خودکفایی مالی برای اعضای آن، با تاثیراتی که می­توانند بر جامعه محلی داشته باشند، انگیزه اعضا برای مشارکت در تصمیم­گیری را بالا برده و سبب تسریع در اجرای برنامه­های توسعه­ای جامعه و حفاظت از میراث و داشته­های فرهنگی، طبیعی و تاریخی می­شوند.

سابقه تشکیل تعاونی­ها در ایران قدمتی طولانی دارد. مردم مناطق مختلف با اهدافی مانند ­نسق­بندی اراضی زراعی در روستاها، نظام حقابه و لایروبی نهرها و قنوات، تعاونی­هایی را تشکیل می­داده­اند و همواره سازمان­هایی به تناسب نیازهای جامعه روستایی و بافت اجتماعی، اقتصادی و آداب و سنت‌های روستاییان به وجود آمده است. چنانچه مرتضی فرهادی(1371) در مورد «سازمان‌های تعاونی سنتی تولید زراعی» گفته است «تخمیناً تا نیم قرن قبل حداقل یک میلیون کشاورز ایرانی را بدون هیچ آوازه‌ای در خود جای داده بودند، به طوری که می‌توان گفت بیش از ۵ میلیون از حدود ۱۴ میلیون جمعیت ما در سال 1320 یعنی از هر سه نفر یک نفر به طور مستقیم از این تعاونی‌ها سود می برده‌اند.»

در حال حاضر هم، طبق گفته معاون وزیر تعاون، تعداد کل تعاونی‌های فعال در حال بهره‌برداری و در دست اجرا در کشور تا پایان سال گذشته، بیش از 100 هزار واحد بوده است. گرچه آمار بزرگی است و نشان­ می­دهد افراد زیادی در این تعاونی­ها عضویت دارند اما لزوماً نشان‌دهنده مشارکت فعال اعضا نیست. مشارکتی که همه افراد، از قدرت برابر در تصمیم­گیری برخوردار می­شوند. لازمه موفقیت تعاونی­های روستایی برای پیاده­سازی گردشگری جامعه محور، دادن نقش برابر به همه اعضا، برقراری حق حضور و مشارکت برابر برای همه اقشار جامعه است.

منبع: مرتضی فرهادی، «بنه‌شناسی: پیشینه پژوهش و نقد آرا در چگونگی پیدایش بنه»، خرداد 1372، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 2، شمار 3.4 ، صفحات 124-97.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020210384393