میراث آریا: ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) به دلیل تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ روز جهانی غذا نامگذاری شده و از آنجا که غذا یکی از مهمترین نیازهای اولیه انسانی و نماد فرهنگ محسوب میشود، میتوان از آن بهعنوان یکی از عناصر فرهنگی شناخت جوامع نام برد. غذا و آداب غذایی که جزو مولفههای فرهنگی یک منطقهاند و در افزایش یا کاهش آمار گردشگر موثرند؛ چرا که غذای سنتی و محلی یک منطقه جزو علایق گردشگر در مقصدهای گردشگری به شمار میرود. ترویج گردشگری خوراک از یک سو موجب فراموش نشدن فرهنگ نیاکان، اقلیم یک قوم و عادات گذشته میشود و از سوی دیگر جزو مهمترین ظرفیتها برای برگزاری رویدادها، برندسازی مقصد و ارایه تصویری ویژه از مکان به شمار میرود که در صورت تبیین و اجرای درست، میتواند به محور توسعه گردشگری در زمان یا مکانی خاص تبدیل شود.
براساس سیاستهای وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و بهمنظور تنوع بخشی به موضوع گردشگری و تجربهگرا کردن این حوزه، کمیته ملی گردشگری خوراک در پاییز ۱۴۰۰ با چهار زیر مجموعه میز گردشگری خوراک ایرانی، خوراکملل، نانوشیرینی، گرمنوش و سردنوش در معاونت گردشگری راهاندازی شد. کمیتهای که طی این مدت جلسات متعددی با تشکلها، انجمنها و سازمانهای مردمنهاد گردشگری خوراک به عنوان مهمترین اجزای زنجیره صنعت گردشگری برگزار و با تهیه بانک اطلاعاتی «خوراکهای ثبت ملی و جهانی»، «مناسبتهای علمی و جهانی گردشگری خوراک» و «محصولات و گروههای کالایی خوراک و بستهبندی خوراک» تدوین نقشه راه گردشگری خوراک ایران را به انجام رسانده و در تقویم رویدادهای کشور برگزاری بیش از ۱۵۰ رویداد گردشگری خوراک را ثبت کرده است.
مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درباره تدوین نقشه راه گردشگری خوراک به خبرنگار میراثآریا میگوید: پس از شناسایی ظرفیتهای گردشگری کشور سند راهبردی ساختاری ترسیم شده است که با طراحی زنجیره ارزش گردشگری خوراک به جریانسازی و شبکهسازی گردشکری خوراک منجر خواهد شد.
او با اشاره به فعالیتهای کمیته گردشگری خوراک در سال جاری میگوید: برنامهریزی و مشارکت در برگزاری نخستین نمایشگاه گردشگری خوراک، صنایع دستی و سوغات اقوام ایرانی (کاسپین)، مشارکت در برگزاری جشنواره گردشگری خوراک نوروز و رمضان، مشارکت و همکاری در برگزاری نمایشگاه و جشنواره ملی حلوا مسقطی لاری و گردشگری خوراک، برگزاری سه کارگاه آموزشی، مشارکت در برگزاری نمایشگاه و جشنواره بزرگ گردشگری خوراک و اقوام ایرانی ۲، اجرای نخستین مسابقه آشپزی افراد تاثیرگذار دارای معلولیت، مشارکت در برگزاری نخستین ماراتن ایدهپردازی در صنعت غذا، سوغات و گردشگری جنوب استان فارس (رویداد استارت آپ/ ایده شو)، اجرای جشنواره گردشگری خوراک و کودک، انعقاد تفاهمنامه همکاری اداره کل توسعه گردشگری داخلی و فدراسیون گردشگری خوراک ایران با آکادمی رستوبان (فرهنگستان رستوبان)، نشست هماندیشی با روسای اتحادیه صنفی حوزه غذا و رستوران استان تهران و اهدای احکام داوری آکادمی رستوبان بهمنظور رتبه بندی رستورانهای استان تهران، برنامهریزی و مشارکت در برگزاری چهار کارگاه آموزشی گردشگری خوراک همزمان با برپایی نمایشگاه و جشنواره بینالمللی بازار سفر کیش، مشارکت و همراهی در راهاندازی رشته گردشگری خوراک در دانشگاهها و موسسات آموزشی از جمله فعالیتهای این کمیته در سال جاری است.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ادامه میدهد: همچنین در سال جاری کمیتههای تخصصی گردشگری خوراک تاریخی و از یاد رفته ایران، گردشگری خوراک اقوام و عشایر ایرانی و خوراکهای دریایی را در زیرمجموعه میز گردشگری خوراک ایرانی راهاندازی کردهایم.
به گفته فاطمی اجرای کارگاههای آموزشی و پنلهای گردشگری خوراک و بیماران بینالملل/ گیاهان دارویی و غذای سلامت/ در نمایشگاه سلامت سلیمانیه عراق، برگزاری کارگاه آشنایی با فرهنگ، ذائقه و آشپزی چینی، برگزاری اولین جشنواره بینالمللی رسانه و گردشگری خوراک ایران و ارمنستان، برگزاری دومین جشنواره پیوند فرهنگ و گردشگری خوراک ایران و ارمنستان (ناواسارد)، برگزاری مسابقات بین المللی آشپزی همزمان با برگزاری دومین جشنواره پیوند فرهنگ و گردشگری خوراک ایران و ارمنستان در ۱۴ رشته با اعزام ۷۰ نفر از سرآشپزان ایرانی به منظور ارزیابی تشکیل تیم ملی آشپزی ایران و مشارکت در راهاندازی صفحه گردشگری خوراک و ارائه مقاله و مطالب علمی به نشریات و سایت های معتبر گردشگری از فعالیتهای کمیته ملی گردشگری خوراک در حوزه بینالملل بوده است.
او با بیان اینکه ۴۹۴ فرایند طبخ غذا در فهرست میراثناملموس ثبت ملی شدهاند به برگزاری رویدادهای خوراک در استانهای مختلف اشاره میکند و ادامه میدهد: براساس تقویم رویدادهای کشور که تدوین شده است بیش از ۱۵۰ رویداد خوارک در ۲۵ استان مختلف در طول سال برگزار میشود که استان گیلان با ۲۲ رویداد در مقام نخست، اصفهان با ۱۷ رویداد در رتبه دوم، یزد و آذربایجان شرقی هر یک با ۱۲ رویداد در رتبه سوم قرار دارند. همچنین استان مازندران با ۱۱، سمنان و خراسان شمالی ۱۰، زنجان ومرکزی ۸، خراسان رضوی ۷، سیستان و بلوچستان ۶، فارس و تهران ۴، کرمان، بوشهر و همدان ۳، قزوین و کردستان ۲، کرمانشاه، آذربایجان غربی، البرز، گلستان، خراسان جنوبی، خوزستان و هرمزگان هر یک با یک رویداد در رتبههای بعدی قرار دارند.
به گفته سازمان جهانی گردشگری ۳۰ درصد درآمد کل گردشگری جهان وابسته به صنایع غذایی است و گردشگری خوراک در جهان بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد. با توجه به اینکه ایران در تنوع قومی و قبیلهای و تعدد خوراک دستی باز دارد، برنامهریزی صحیح و استفاده از ظرفیت رویدادهای گردشگری خوراک میتواند منجر به برندسازی هر مقصد در فضای داخلی و بینالمللی شود و سفری به یادماندنی و تجربهای منحصربفردی را برای گردشگران رقم بزند.
انتهای پیام/
نظر شما