۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر 139912228

استان فارس

شهر شیراز از دیرباز کانون هنرهای مختلف بوده و هست و همواره هنرمندان بسیاری در آن می‌زیسته‌اند. صنایع‌دستی شیراز بسیار متنوع و پرتعدادند. یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی این شهر ، قلم‌زنی  آن است و هنرمندان قلم‌زن بسیار زیادی در این شهر مشغول به قلم‌زنی می‌باشند.

قلم‌زنی شیوه‌های مختلفی دارد که اساس همهٔ آن‌ها ایجاد طرح بر روی فلزات با قلم و چکش است. در شیراز قلم‌زنی به چند شیوه انجام می‌شود که عبارت‌اند از: شیوه زمینه پر، شیوه عکسی، شیوه مشبک و شیوه برجسته.

قلم‌زنی شیراز به دلایلی ازجمله زیرساخت دامله مانند (گنبدی شکل) در ظروف و تهیه زیرساخت با استفاده از چکش و سندان-نه به‌صورت قالبی- استفاده از نقره با عیار 90 به بالا در کارهای نقره و پرداخت عاج بر روی کار، قیمت نسبتاً" بالاتری نسبت به سایر سبک‌های قلم‌زنی دارد. کسانی که تجارت ظروف قلم‌زنی می‌کنند با این دست آثار بیشتر آشنایی دارند.

از ویژگی‌های دیگر قلم‌زنی سبک شیراز، وجود نقش‌هایی از طرح و مینیاتور مانند گل و مرغ یا نقاشی‌های فیگور انسانی کتاب فرصت الدوله شیرازی، به نام آثار العجم که دارای فرمهای ارگانیک و لباس‌هایی مانند لباس‌های زمان قاجار است، می‌توان اشاره کرد.

تصاویری که در ادامه مشاهده خواهید کرد، آثاری از هنرمند شیرازی احمدعلی زند است.

برچسب‌ها