۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
کد خبر 140002209

استان کردستان

اين روستا در 50 كيلومتری شمال‌غربی شهر كامياران و در مسير جاده كامياران به مريوان قرار گرفته و جاده دسترسی به اين روستا آسفالت است.

 بافت روستا از لحاظ معماری به صورت پلكانی است و رودخانه تنگي‌ور با زيبایی خاص آبادی را به دو قسمت تقسيم نموده است. در فاصله 800 متری جنوب شرقی روستا چشمه‌های پرآب شيخ خاتون، شيخ عمر، شيخ علاء‌الدين قرار گرفته‌اند كه مجاروت اين چشمه‌ها با رودخانه تنگی ور در كنار كوه‌های سر به فلك كشيده، چشم‌انداز بسيار بديعی را به وجود آورده. همچنين وجود قلعه تاريخی پالنگان كه آثار آن هنوز بر فراز اين چشمه‌ها مانده است از ديگر جاذبه‌های اين روستا است اين قلعه به مدت 472 سال مركز حكومت خاندان اردلان بوده است .

 از ديگر جاذبه‌هاي ديدنی پالنگان مجتمع شيلات پرورش ماهي در كنار رودخانة تنگی ور است كه بيشتر گردشگران با توجه به تازگی و قيمت ارزان و طبخ ماهی ها به روش سنتی، در همان محل غذای خود را ميل مي نمايند.

مردم اين روستا حدود 5 ماه از سال (از ابتداي ارديبهشت تا آخر شهريور ماه) محل سكونت خود را در روستا به جا گذاشته و در ارتفاعات در محل‌هاي ييلاقي به نام هوار زندگي مي‌كنند. كوچ موقت روستا‌نشينان پالنگان از لحاظ فرهنگي و اجتماعي بسيار زيبا و قابل تأملاست.

برچسب‌ها