چشم انداز یکساله میراث‌فرهنگی البرز به مناسبت هفته دولت

در یک سال اخیر در حوزه سرمایه گذاری گردشگری بیش از ۹۰ موافقت اصولی با پیش‌بینی حجم سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی دو هزار نفر، برای طرح‌های سرمایه‌گذارای ارائه شده است.

رحیم خاکی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز در یادداشتی ضمن تبریک هفته دولت و کارمند به تمام تلاشگران خدمت‌رسانی نوشت: هفته دولت فرصتی مغتنم برای ارائه عملکرد از فعالیت‌های حوزه‌های مختلف و گامی مثبت در عمل به فرموده مقام معظم رهبری در زمینه جهاد تبیین است. خدمت به مردم جزئی از وظایف بدیهی دولت و تبیین فعالیت‌ها در جهت آگاهی بخشی نیز قسمتی از رسالت دولت است.

اهمیت حوزه‌های فعالیت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کشور بر هیچکس پوشیده نیست و چه بسا بخش مهمی از چرخه اقتصادی کشورها با صنعت گردشگری که ارتباط تنگاتنگی با میراث‌فرهنگی و صنایع دستی یک مرز و بوم دارند، می‌گردد.

استان البرز جزو استان‌هایی است که با برخورداری از ظرفیت‌های بالایی در هر سه حوزه قابلیت شکوفایی در عرصه‌های گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع دستی را دارد و تمام همیت و تلاش این اداره کل نیز در جهت تحقق این مهم است.  

در یک سال اخیر در حوزه سرمایه گذاری گردشگری بیش از ۹۰ موافقت اصولی با پیش‌بینی حجم سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی دو هزار نفر، برای طرح‌های سرمایه‌گذارای ارائه شده است. همچنین در این مدت بیش از ۳۶۸ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸، تسهیلات روستایی و منابع ملی اعطا شده است که نشان از نگاه مثبت به سرمایه‌گذاری و تسهیل در امور سرمایه گذاران این حوزه است. ضمن اینکه این اداره کل به شناسایی و معرفی فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری می‌پردازد و حدود ۴۵ مورد فرصت سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته با همکاری دستگاه‌های استانی معرفی شده است.  

 ۱۵ پروژه گردشگری شامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی، واحدهای پذیرایی سنتی، مجتمع‌های گردشگری و غیره در این مدت به بهره‌برداری رسیده است. به این ترتیب اهتمام ویژه ای برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در این استان و تبدیل به یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایران وجود دارد و این مهم نیاز به تعامل بین دستگاهی برای تسهیل امور سرمایه گذاران در بخش زیر ساخت های گردشگری دارد.  

حوزه میراث‌فرهنگی البرز با توجه به فرهنگ و پیشینه غنی و محوطه ۹ هزار ساله ازبکی که محل کشف اولین خشت دستساز بشر است نیز از دیگر بخش هایی است که به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد. شروع فصل هشتم کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ازبکی به سرپرستی دکتر ملک زاده، تکمیل بخشی از زیرساخت‌ها در این محوطه و پیگیری اعتبارات برای مرمت دژ مادی تپه ازبکی تنها گوشه ای از اقداماتی است که برای جستجوی تاریخ ایران در بخش مرکزی فلات ایران انجام می‌شود.  

 شروع مرمت پل تاریخی خاتون با اعتبار حدود ۹۰ میلیارد ریال، شروع مرمت و رفع نواقص کاخ موزه سلیمانیه، همچنین بازسازی بخش سینمای کاخ مروارید، مرمت سقف امامزاده زید الرحمان، نماسازی ضلع شمالی کاروانسرای ینگی‌امام، تکمیل قسمتی از زیرساخت‌های گردشگری محوطه ازبکی، شروع مرمت امامزاده هارون طالقان، شروع احداث موزه روستایی صنایع‌دستی در طالقان، از اقدامات عمرانی در دست اجرا در حوزه میراث فرهنگی به شمار می‌آید. ثبت ملی دستکندهای دو هزار ساله اشتهارد انجام شده و پیگیری ساخت موزه بزرگ استان البرز از دیگر موضوعاتی است که به صورت ویژه انجام می‌شود.  

حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی از دیگر فعالیت‌های مهم این اداره کل است که تلاش برای حمایت از هنرمندان در جهت توسعه فعالیت ها علاوه بر حفظ و اشاعه بخشی از فرهنگ و هنر مردم ایران اسلامی به رونق اقتصادی نیز کمک می‌کند. در این راستا در سال گذشته آموزش صنایع‌دستی به ۸۲۶ نفر انجام شد و امسال نیز بیش از ۶۰۰ گواهی آموزش صنایع‌دستی صادر شده است. از دیگر رویکردهای آموزشی صنایع دستی توانمندسازی زندانیان در این حوزه است که از ابتدای سال ۱۴۰۲، ۴۶۶ زندانی از آموزش‌های صنایع‌دستی بهره‌مند شده‌اند. از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۰۰ پروانه تولید انفرادی، کارگاهی و کارت شناسایی صادر و تمدید شده است. از ابتدای امسال تا کنون ۵ طرح با مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات روستایی و ۲۲۱ طرح با مبلغ ۲۷۹ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شده اند که روند اعطای تسهیلات در سال جاری ادامه دارد.  

برگزاری کارگاه آموزشی توسعه صادرات، پیگیری ثبت روستای گلستانک به عنوان روستای ملی صنایع پیگیری تفاهم برای در اختیار گذاشتن غرفه‌های مجتمع تجاری در شهرک وحدت برای عرضه و فردش محصولات هنرمندان صنایع دستی، افتتاح بازارچه صنایع دستی در طالقان، افتتاح مرکز تامین مواد اولیه صنایع دستی، اجرای طرح شناسایی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی با هدف پوشش زندانیان آزاد شده و آموزش دیده صنایع دستی از اهم اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060700554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha