مجوز ‌کاوش برای خیابان باباطاهر همدان صادر شد/ پژوهش بن‌مایه میراث‌فرهنگی است/ آزمایشگاه‌های پژوهشگاه تجهیز می‌شوند 

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به کشف جدید در خیابان باباطاهر همدان، مجوز کاوش برای این خیابان صادر شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مصطفی ده‌پهلوان امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل ساختمان مرکزی پژوهشگاه برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: بر اساس باستان‌ شناس شهری بسیاری از اتفاقات و اکتشافات در شهرها اجتناب‌ناپذیر است، زیرا بیشتر شهرهای امروزی ما از تهران تا کاشان، از ری و شوش تا همدان بر روی شهرهای کهن قرار گرفته، بنا شده و توسعه یافته است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: روز گذشته (شنبه ۲۲ اردیبهشت) مجوز رسمی کاوش باستان‌شناسی در پیاده‌روی خیابان باباطاهر همدان صادر شده است، و هماهنگی‌ها برای آغاز عملیات کاوش در این شهر آغاز شده است.

ده‌پهلوان توضیح داد: در مورد کشف اخیر در همدان امکان کاوش باستان شناسی، کف‌فرش شیشه‌ای و نورپردازی وجود دارد، مانند بسیاری از شهرهای بزرگ در کشورهای پیشرفته و صنعتی مانند رم در ایتالیا که این کار را انجام داده‌اند. 

پژوهش بن‌مایه میراث‌فرهنگی 

او افزود: در گذشته نام سازمان میراث‌فرهنگی به این گونه نوشته می‌شد، سازمان میراث‌فرهنگی (پژوهشگاه) که این نشان می‌دهد پژوهش بن‌مایه سازمان میراث‌فرهنگی است. در دورانی پژوهشگاه از این سازمان جدا و به عنوان یک دستگاه مستقل فعالیت خود را ادامه داد و خوشبختانه در حال حاضر و در دوران مدیریت مهندس ضرغامی شاهد این هستیم که اقدامات پژوهشی به خوبی در این وزارتخانه در حال انجام است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ادامه داد: سال گذشته ۲۰ مورد اهم فعالیت پژوهشگاه تعیین و مشخص شد که خوشبختانه بخش زیادی از آن‌ها پیگیری شد. امسال در نمایشگاه کتاب حضور داشتیم که در این نمایشگاه ۷۰ جلد کتاب جدید ارائه کردیم و ۱۰۰ جلد کتاب نیز به صورت مجازی در این نمایشگاه ارائه شد.

او یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های ما بر این است که در سال پیش رو حداقل پنج همایش بزرگ با موضوع باستان‌شناسی برگزار کنیم که این همایش‌ها در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد و این در حالی است که سفرهای استانی به صورت مفصل نظام مسائل هر استان را بررسی می‌کنیم. 

ضرورت آموزش تخصصی باستان‌شناسان 

ده پهلوان افزود: اعتقاد ما بر این است که باستان‌شناسان ما در سطح کشور نیاز به آموزش‌های تخصصی دارند چرا که اگر باستان‌شناسان و پژوهشگران ما آموزش تخصصی ندیده باشند نمی‌توانند از پس کارها برآیند از این رو برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی اقدام و برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در تلاش هستیم با تخصیص اعتبار لازم و  تجهیز آزمایشگاه‌ها بتوانیم به مرجعیت علمی دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به موضوع فرونشست‌ها اشاره و تصریح کرد: پیامدهای ناشی از فرونشست زمین، بخش زیادی از میراث فرهنگی را تهدید می‌کند، اما این امر فقط در محدوده اختیارات و امکانات وزارت میراث فرهنگی نیست و به همکاری و فعالیت‌های پژوهشی دیگر نهادها همچون حوزه‌های محیط زیست، زمین شناسی و ستاد مدیریت بحران نیازمندیم. 

او ادامه داد: البته پژوهش‌های مورد نیاز در این حوزه در سایر نهادها هم در ابتدای راه است و پژوهشگران و دست اندرکاران در همه حوزه‌هایی که به نحوی از فرونشست متاثر می‌شوند، در حال به روز کردن دانش و راهکارهای موردنیاز هستند.

ده پهلوان با اشاره به مرجعیت کمیته دستگاهی کرسی‌های ترویجی اظهار کرد: این کرسی‌ها چندین جلسه برپا شده که گزارش هایش موجود است. باستان شناسان ما در سطح کشور نیاز به آموزش‌های تخصصی دارند، چون این ها صف مقدم فعالیت‌های باستانی ما هستند و اگر زبده نباشند از پس نیازها بر نمی‌آیند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سوالی درباره کشف اثر تاریخی در جریان عملیات عمرانی در همدان نیز گفت: درباره موضوع همدان یک موضوعی در باستان‌شناسی داریم که در شهرها این اتفاق اجتناب ناپذیر است. این امکان برای این گونه آثاری که کشف می‌شود وجود دارد که این اثر مورد کاوش و بررسی قرار گیرد. ما روز گذشته مجوز کاوش در خیابان باباطاهر صادر کردیم. تاریخ این آثار برای ما پوشیده است لذا مجوز صادر کردیم و پس از کاوش‌ها می‌توان درباره چگونگی حفظ آن تصمیم‌گیری کرد. 

برنامه‌های مختلف پژوهشگاه در هفته میراث‌فرهنگی 

او در بخش دیگری از این نشست خبری به برنامه‌ها و نشست‌های علمی و فرهنگی پژوهشگاه در هفته میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: برپایی نمایشگاه اقوام، نشست مردم و سینما، همایش ادبیات شفاهی و میراث ناملموس، نشست بزرگداشت خیام در چشم‌انداز فرهنگ مردم، نشست و نمایشگاه پوشاک ایرانی، نقد کتاب چنگیزخان، نقد کتاب شاماران، همایش علمی میراث ناملموس در چشم‌انداز توسعه پایدار، نشست مصادیق هنرهای سنتی در میراث‌فرهنگی ناملموس، کارگاه نگارگری، نمایشگاه آثار یک ساله هنرهای سنتی، سیزدهمین همایش دوسالانه حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، میراث رضوی: سکه‌های ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام، نمایشگاه آثار مکتوب قدمگاه‌های امام رضا، نشست علنی اصالت و ماهیت آجرنوشته‌ مسجد جامع ساوه (منسوب به امام رضا همراه با نمایشگاه اصل اثر) کارگاه علمی آموزشی ژئوهریتیج و نشست علمی اکوتوریسم و تاثیرات آن در حوزه میراث‌فرهنگی از جمله این برنامه‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022301249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha