سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از  ادامه عملیات مرمتی تزئینات یزدی بندی تیمچه بخشی از مجموعه بازار بزرگ کاشان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان \"مهران سرمدیان\" سرپرست اداره کاشان، با اعلام مطلب فوق افزود: تاکنون در چندین نوبت بخشهای مختلفی از این تیمچه مورد مرمت قرار گرفته است که از جمله استحکام بخشی لایه تزئینات یزدی بندی و بازسازی بخشهای فروریخته آن و همچنین آواربرداری و سبک سازی روی بام و استحکام بخشی پوشش اصلی بام که چند سال قبل انجام شد.

وی گفت: لایه تزئینات یزدی بندی زیبا و نفیس تیمچه بخشی به دلیل فرسودگی و گذشت زمان دچار خرابی گشته و ترک های عمیقی در آن بوجود آمده و در برخی نقاط ایستایی لایه یزدی بندی سقف دچار حالت بحرانی شده و بخشی از آن در سال  90فرو ریخته بود که  توسط استادکار و مرمتگر  این اداره حسین رحیمی پناه در حال مرمت و بازسازی است.

وی افزود:این پروژه اگر قرار بود توسط پیمانکار انجام شود بیش از 500/000/000 میلیون هزینه داشت که با تلاش و همت مرمتگران حوزه میراث فرهنگی این اداره، با مبلغی کمتر از 5/000/000 میلیون تومان انجام شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: تیمچه بخشی یکی از بناهای تاریخی با ارزش کاشان است که در مجموعه بازار کاشان و در مجاورت تیمچه معروف امین الدوله قرار دارد.این بنا در در دوره قاجار ساخته شده و مجموعه ای است بزرگ و مفصل که در زمینی به مساحت 2600 متر مربع احداث و مشتمل است  بر یک سرای بزرگ و تیمچه با یک سقف مرتفع و زیبا که حجراتی در دو طبقه حول فضای مرکزی آن شکل گرفته اند و یک هشتی مفصل که رابط این دو بخش اصلی است.

به گفته وی خصوصیت بارز این بنا تزئینات نفیس و زیبای یزدی بندی سقف تیمچه است که به صورت معقلی و با ترکیب آجر و کاشی با هنرمندی تمام اجرا شده است.  

انتهای پیام/

کد خبر 139305108