سرباز هخامنشی به مردان نمکی زنجان رسید

نقش‌برجسته سرباز هخامنشی متعلق به سده پنجم پیش از میلاد عصر امروز در موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی ذوالفقاری زنجان به‌نمایش گذاشته شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان،20 بهمن‌ماه 98 با حضور معاون امور عمرانی استاندار این استان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی زنجان، رئیس شورای شهر این شهر و جمعی از مسئولان استان نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه باستان‌شناسی زنجان رونمایی و به نمایش درآمد.

این اثر نقش برجسته سربازی با سپر و نیزه‌ای در دست مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است که در فاصله سال‌های 1312-1311 در کاوش‌های موسسه شرقی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد.

اثر نقش برجسته سرباز هخامنشی در سال 1316 به سرقت رفت و پس از پانزده سال در سال 1330 توسط یک مجموعه‌دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد.

نقش برجسته سرباز هخامنشی به‌مدت نزدیک به شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجدداً به سرقت رفت.

این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396 از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره و در پی حکم قاضی دادگاه عالی آمریکا به نماینده ایران در سازمان ملل تحویل شد.

قطعه نقش برجسته سرباز هخامنشی در سال 1397 به ایران بازگشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1398112152

برچسب‌ها