هتل‌داری نقش مهمی در توسعه اقتصاد کردستان دارد

استان کردستان یکی از قطب‌های گردشگرپذیر کشور به‌شمار می‌رود که با وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوان نه تنها در ایام نوروز، بلکه در طول سال پذیرای گردشگرانی از اقصی نقاط کشور و جهان است، در این میان مراکز اقامتی کردستان از جمله هتل‌داران، با میزبانی از گردشگران و ارائه خدمات مناسب به آنان، نقش بسزایی در رونق و توسعه گردشگری استان داشته‌اند.

در گفت‌وگویی که با مصطفی هدایت‌مظهری عضو هیئت مدیره جامعه هتل‌داران کردستان داشتیم ما را در جریان وضعیت هتل‌داری کردستان و نقش آنان در حوزه گردشگری و اقتصاد کردستان قرار داد. 

آنچه در ذیل می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است: 

در ابتدا بفرمایید جامعه هتل‌داران کردستان از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده است؟ 

جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کردستان در راستای اهداف توسعه صنعت گردشگری به‌ویژه در حوزه هتل‌داری و حمایت از فعالان این حوزه در استان از قبل از انقلاب اسلامی در کردستان با نام انجمن هتل‌داران فعال بوده که در اواخر دهه ۸۰ با ایجاد یک تشکل منسجم‌تر با همت و تلاش عبدالحمید حمیدی از تلاشگران، دلسوزان و پیشکسوتان این حوزه فعالیت خود را با سبک و شیوه جدید دوباره آغاز کرد و از ابتدای تشکیل این مجموعه هم‌چنان آقای حمیدی رئیس این جامعه بوده و مورد اعتماد و حمایت هتل‌داران استان است. 

در کردستان چند واحد اقامتی مشغول به فعالیت است؟ 

در حال حاضر ۵۸ مرکز اقامتی شامل هتل، هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیر در استان کردستان با ظرفیت اسکان بیش از ۴۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند و چهار پروژه هتل‌سازی دیگر نیز توسط بخش خصوصی در دست احداث است. 

وظایف اصلی جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کردستان چیست؟ 

توسعه سهم و نقش هتل‌داری در اقتصاد استان، برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی، استانداردسازی هتل‌ها، ارتقای سطح کیفیت ارائه خدمات، پیگیری رفع نواقص و مشکلات هتل‌ها، بازدید از مراکز اقامتی و رسیدگی به شکایت اشخاص و…از مهم‌ترین وظایف جامعه هتل‌داران با هم‌کاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان است. 

به نظر شما مراکز اقامتی از جمله هتل‌های کردستان تا چه اندازه توانسته‌اند در توسعه صنعت توریسم موثر باشند؟ 

همان‌طور که می‌دانید استان کردستان دارای پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر است و یکی از زیرساخت‌های مناسبی که برای میزبانی و پذیرایی از گردشگران وجود داد، فعالیت هتل‌ها و مهمان‌پذیرها در سطح استان است که خوشبختانه فعالان این بخش در تمامی فصول سال توانسته‌اند با ارائه خدمات مناسب به گردشگران، نقش بسزایی در توسعه صنعت توریسم استان داشته باشند. 

فعالیت و وضعیت جامعه هتل‌داران استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

فعالیت‌های جامعه هتل‌داران استان تنها به زمان و فصول خاصی در سال خلاصه نمی‌شود، این تشکل همواره با رصد برنامه‌ها و ارتباط و تعامل با آژانس‌ها و تورگردان‌ها و همچنین ارائه خدمات مناسب به جامعه هدف، همواره در صدد رشد و شکوفایی این صنعت بوده است و خود را موظف به حمایت از تمامی مراکز اقامتی می‌داند و در این راه از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده است. به نحوی که خوشبختانه ضریب اشغال هتل‌های کردستان در ماه‌های اخیر سیر صعودی داشته و وضعیت استقبال از هتل‌های استان در پاییز سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است و در مواردی حتی این ضریب به بالای ۶۰ درصد رسیده است؛ از دلایل بهتر شدن این وضعیت می‌توان گفت در صنعت گردشگری تمام بخش‌های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و نبود یکی از آن‌ها، باعث بروز ناکارآمدی در سایر بخش‌ها می‌شود و ما امروز شاهد این انسجام در تمامی بخش‌های گردشگری و هتلداری کردستان هستیم. 

چه راهکاری برای ارتقای این صنعت پیشنهاد میدهید؟ 

بدون شک تلاش برای جذب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی، تبلیغات و بازاریابی، برگزاری مدون و مستمر دوره‌های آموزشی برای فعالان این صنعت در استان و…می‌تواند راه‌کارهای مناسبی برای پیشرفت در این حوزه باشد؛ هم‌چنین باید با همکاری مسئولان تدابیری اتخاذ شود تا با توسعه زیرساخت‌ها و گره‌گشایی از مشکلات موجود در این حوزه، بیش از پیش شاهد پویایی صنعت گردشگری در استان باشیم. 

پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها و مراکز اقامتی تا چه‌اندازه رعایت شده است؟ 

با بازرسی و تشدید نظارت‌هایی که در این حوزه داشته‌ایم، واحدهای اقامتی روی موضوع پروتکل‌های بهداشتی و کیفیت خدمات خود دقت‌های لازم را داشته‌اند و خوشبختانه در مساله مقابله با شیوع ویروس کرونا و پیش‌گیری از آن، کارنامه خوبی داریم و امیدواریم این اقدام‌های موثر و مناسب تا از بین رفتن ویروس کرونا حفظ شود. 

مراکز اقامتی در دوران کرونا چقدر ضرر و زیان دیده‌اند؟ 

همان‌طور که می‌دانید یکی از بحران‌هایی که در دو سال گذشته به گردشگری آسیب جدی وارد کرد، بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا بود که آسیب‌های زیادی بر صنعت هتل‌دارای وارد کرد و باعث تعدیل نیروی انسانی دارای تجربه و سابقه زیادی در این بخش شد. عملا بخشی از مراکز اقامتی به دلیل نبود گردشگر تعطیل شد، می‌توان گفت: درآمد مراکز اقامتی در بعضی از ایام سال به صفر رسید و برای جبران این ضرر و زیان‌ها برخی از مدیران مراکز اقامتی اقدام به فروش املاک، اخذ وام‌هایی با بهره بالا و… برای سرپا ماندن کردند. 

تعامل هتل‌داران با کشور عراق چگونه است و آیا برنامه‌ای برای توسعه همکاری و جذب گردشگر از کشور عراق دارید؟ 

استان کردستان در سال‌های گذشته همواره یکی از مقصدهای سفر گردشگران خارجی به ویژه کشور عراق بوده که به دلیل شیوع ویروس کرونا این روند با وقفه‌ای دوساله مواجه شد. 

خوشبختانه متولیان گردشگری توانستند پس از فروکش کردن ویروس کرونا، با مذاکره و رایزنی و تبادل تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌ها مابین استان کردستان و اقلیم شمال عراق، طی یک ماه گذشته شاهد ورود گردشگرانی از کشور عراق در قالب چهار تور به استان باشیم. 

چند نفر از پیشکسوتان صنعت هتل‌دارای کردستان را نام ببرید؟ 

استان کردستان با وجود افراد پیش‌کسوتی همچون مرحومان کاظم سلیم‌دانایی، حبیب‌الله آریا، محمود طالبان‌پیرا، سیدجلال حجت‌السادات، عزیز بیگلری، احمد عدل‌ستا، ابراهیم نادری، ابراهیم کرباس‌چی، محمدعلی هدایت‌مظهری، توفیق علی‌پناهی، محمدصدیق خیمه‌دوزی، محمدعلی و بهاء‌الدین هدایت‌مظهری، عطاالله احمدی و بسیاری دیگر از بزرگان این صنعت در سطح منطقه غرب و حتی کشور جایگاه ویژه‌ای داشته و با وجود این پیشینه قوی، فعالین حاضر در این حوزه توانسته‌اند در راستای حفظ و توسعه صنعت هتل‌داری، خدمات شایسته‌ای به گردشگری استان ارائه دهند و امیدواریم با تعامل بیشتر مابین فعالان این بخش، نقش مهمی در افزایش ماندگاری و رضایت گردشگران داشته باشیم. 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

اتحاد و انسجام، نیاز حال حاضر گردشگری کشور بوده و لازم است با درک هوشمندانه از وضعیت موجود و توسعه فعالیت‌های گردشگری در زمینه رشد و بالندگی و موفقیت این صنعت گام برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر 14001015348573

برچسب‌ها