اختراع موزه‌ای گروه ایرانی، گواهینامه استاندارد نوآوری دریافت کرد

برای نخستین بار در جهان، اختراع موزه‌ای گروه ایرانی موفق به دریافت گواهینامه IIS نوع B از فدراسیون مخترعان جهان شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، گواهینامه IIS که مخفف IFIA Innovation Standard است به نوآوری‌ها و اختراعاتی تعلق می‌گیرد که شرایط لازم را برای دریافت استاندارد از سوی هیئت ۱۱ نفره داوری منتخب فدراسیون جهانی مخترعان را داشته باشد. 

ارائه این گواهینامه خدمت جدیدی است که این فدراسیون که مقر آن در ژنو سوئیس است از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز کرده است و در سه درجه A، B، C اعطا می‌شود. 

اختراع موزه‌ای ایران که حاصل تلاش محمودرضا گرجی، مرجان حاجی رحیمی و سالار بصیری است توانست با کسب حداکثر امتیاز، گواهینامه نوع B استاندارد نوآوری را به‌دست آورد. 

این نخستین‌بار در ایران و جهان است که اختراعی مربوط به فناوری موزه‌ها موفق به کسب استاندارد از فدراسیون جهانی مخترعان شده است. 

اختراع موزه‌ای گروه ایرانی که شامل پایش و هوشمندسازی موزه‌ها می‌شود، تیرماه سال گذشته در نخستین دوره مسابقات اختراعات ویژه اعضای فدراسیون جهانی مخترعان که در ژنو سوئیس و در ششمین دوره نمایشگاه اختراعات ترکیه که شهریورماه ۱۴۰۰ در استانبول ترکیه برگزار شد، توانست مدال طلا کسب کند. 

پس از این موفقیت، موزه «آرداک مانوکیان» که موزه ارامنه تهران به‌شمار می‌رود، قبول کرد تا این اختراع به شکل آزمایشی اجرا کند. آذرماه سال گذشته مراسم رونمایی آن با حضور کارشناسان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و موزه‌داران برگزار شد. 

همچنین سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنه تهران و ایکوم ایران (شورای بین‌المللی موزه‌ها) از این گروه برای اختراع و اجرای آزمایشی آن در موزه آرداک مانوکیان تجلیل کرد. 

این اختراع به‌تازگی در نمایشگاه پوشاک ارامنه که به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی در موزه پوشاک سلطنتی کاخ سعدآباد برگزار شد برای سنجش شرایط موزه‌ای به شکل موقت استفاده شد تا شرایط این بنای تاریخی و اشیای آن را که شامل لباس‌های گرانقیمت است، ارزیابی شود. اطلاعات به‌دست آمده در اختیار مدیر کاخ موزه سعدآباد قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010317640959

برچسب‌ها