اهمیت نقش رویداد‌های گردشگری در توسعه پایدار این صنعت

گردشگری رویداد را به‌عنوان یکی از اشکال سفر با علایق ویژه نام می‌برند که در آن فرد برای دیدن یک رویداد، سفر می‌کند و یا در حین سفر خود از رویدادی بازدید می‌کند. در دنیای امروزی، جشنواره‌ها و رویداد‌ها یکی از رو به رشدترین بخش‌های صنعت گردشگری هستند.

ازآنجایی‌که رویدادها الزاماً نیازمند تحولات زیرساختی نیستند، از لحاظ توسعه پایدار می‌توانند نقش‌برجسته‌ای در ترویج برنامه‌های فرهنگی و طبیعت‌گردی داشته و طبیعتاً در حفاظت از جنبه‌های فرهنگی و زیست‌محیطی مقاصد گردشگری نقش شایانی داشته باشند. 

نقش این رویدادها به‌ویژه از لحاظ بهبود کیفیت زندگی از طریق تقویت اقتصاد محلی، اشتغال‌زایی، توسعه مقاصد روستایی، ارتقای فرهنگ و آداب‌ورسوم محلی و فراهم‌آوردن فرصت‌های تفریحی، فرهنگی و آموزشی برای ساکنین، پروراندن حس غرور ملی، کمک به حفاظت از محیط‌های طبیعی و اجتماعی و فرهنگیِ حساس، سهیم بودن در توسعه پایدار منطقه و ایفای نقش به‌عنوان مقصدی برای بازدیدکنندگان واجد اهمیت است. 

هدف اساسی رویدادها و جشنواره‌های بومی و محلی تنها به بازآفرینی روح جشن‌های قدیمی و اجراهای سنتی محدود نمی‌شود بلکه پیام آموزشی برای نسل‌های جدید به همراه دارد تا بیشتر درباره آداب‌ورسوم و فرهنگ خود بیاموزند و آن را حفاظت کنند و تداوم بخشند. به‌این‌ترتیب توسعه رویدادهای محلی در این مناطق، نقش به سزایی در توسعه گردشگری و کمک به پایداری جامعه محلی از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و زیست‌محیطی خواهد داشت. 

رویدادها با ایجاد تنوع در محصولات گردشگری به برطرف کردن مشکل فصلی بودن، توزیع عادلانه ثروت، افزایش فرصت‌های شغلی تمام‌وقت، افزایش طول اقامت گردشگران و افزایش در پرداختی گردشگران در آن منطقه کمک می‌کنند، همچنین موجب افزایش آگاهی دررابطه‌با مقصد، عِرق ملی و همبستگی جامعه محلی می‌شود. 

در رضایت کلی مخاطبین یکی از عوامل کلیدی در موفقیت جشنواره‌ها و رویدادها است چرا که منجر به سودآوری و تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت و بازدید مجدد در آینده می‌شود که خود نشان‌دهنده وفاداری مشتریان است. 

ازآنجایی‌که در گردشگری پایدار، جوامع محلی و حمایت آن‌ها از توسعه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است، با افزایش اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی رویداد در منطقه می‌توان بومیان را به حفظ و تداوم آیین‌های سنتی خود در قالب جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تشویق کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1401050286943

برچسب‌ها