برگزاری همزمان ۲ رویداد ملی در زنجان برگ برنده‌ای برای توسعه استان است

معاون صنایع‌دستی کشور در دیدار با استاندار زنجان گفت: برگزاری همزمان ۲ رویداد ملی به میزبانی استان زنجان برگ برنده‌ای برای توسعه صنایع‌دستی و گردشگری این استان به شمار می‌رود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، مریم جلالی روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ در دیدار با استاندار زنجان، با اشاره به حمایت وزارتخانه از هنرمندان صنایع‌دستی، عنوان کرد: نگاه وزارتخانه به حوزه صنایع‌دستی و گردشگری نگاهی حمایتی است و در تلاش هستیم تا هنرمندان صنایع‌دستی را به زمینه ارزی متصل کنیم تا از صفر تاصد تولید و فروش صنایع‌دستی تکمیل شود و در این راستا بانوان نقش به سزایی را برعهده دارند و محوریت موضوع را تشکیل می‌دهند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان لزوم حمایت از شرکت شهرک‌های صنعتی در بخش بازارچه‌های صنایع‌‌دستی، افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی نیز باید در قسمت بازارچه‌ها فعال شود و به نحوی مانند ورزشگاه که از وزارت تربیت بدنی استعلام می‌گیرد، افرادی که در بازارچه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی نیز به مرحله بهره‌برداری می‌رسند، فعالیت داشته باشند.

جلالی، اظهار کرد: ما باید محدوده دید خود را از مرحله درون‌گرا بودن به برون‌گرایی ارتقا دهیم به طور مثال تمام استان‌ها در مجموعه تاریخی گنبد سلطانیه مستقر شوند و صنایع‌دستی خود را به نمایش و فروش بگذارند و این ایده باید در استان‌های دیگر نیز اجرا شود و به نوعی در هر استان یک «ایران کوچک» داشته باشیم و یک شبکه سازی اتفاق بیافتد.

این مسئول با اشاره به لزوم آموزش جوانان و نوجوانان در حوزه صنایع‌دستی، تصریح کرد: فعال‌سازی نوجوانان و جوانان در بخش آموزش بسیار مهم است یعنی نسل‌های پیشین باید دانش و تخصص خود را در زمینه کاری خود به نسل‌های جوان و امروز منتقل کنند تا مانع فراموشی این صنایع شوند، از سوی دیگر حوزه آموزش نیز باید به ارزش افزوده متصل شود و استان زنجان می‌تواند در این بخش سرآمد استان‌های دیگر باشد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور خاطرنشان کرد: برگزاری همزمان ۲ رویداد ملی به میزبانی استان زنجان برگ برنده‌ای برای توسعه صنایع‌دستی و گردشگری این استان به شمار می‌رود که باید از این فرصت به خوبی برای ارتقای استان در سطح کشور در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی استفاده کرد.

ایجاد نشاط با استفاده از گردشگری‌ و صنایع‌دستی 

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در این دیدار، اظهار کرد: به حوزه گردشگری استان زنجان امیدوار هستیم،‌ اما در نشان دادن خودمان چندان موفق عمل نکرده‌ایم. باید در راستای شعار زنجان میزبان مهربان، خود را نشان دهیم و زنجان را به کشور معرفی کنیم.

استاندار زنجان افزود: زنجان ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد. از محل گردشگری و صنایع‌دستی می‌توانیم نشاط را فراهم کنید. گردشگری می‌تواند اقتصاد استان زنجان را متحول کند.

افشارچی با با بیان اینکه باید زیرساخت‌های گردشگری را در استان فراهم کنیم، بیان کرد: محور همه تلاش‌ها و اقدامات در راستای حرکت رو به جلو اقتصاد است.

مقام عالی دولت در استان زنجان با اشاره به اینکه باید در زمینه گردشگری به ایده‌های نو و فرم‌های تازه فکر کنیم، خاطرنشان کرد: کارهای خوبی در شهر در حال انجام است و عمده تمرکز این فعالیت‌ها در حوزه عمران شهری است.

زنجان میزبان هنرمندان ۳۱ استان

همچنین سعید صفوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان در این دیدار با اشاره به فرصت بسیار طلایی برگزاری دو جشنواره و نمایشگاه ملی به طور همزمان به میزبانی استان زنجان، عنوان کرد: «در حال حاضر استان زنجان در ۲ جشنواره ملی میزبان نمایندگان ۳۱ استان از سطح کشور است و این به معنای این است که استان زنجان پتانسیل بالقوه‌ای در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی دارد و این فرصت باید غنیمت شمرده شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه کارخانه کبریت زنجان نقش بسزایی در اجرای برنامه‌های فرهنگی دارد، افزود: «درحال حاضر کارخانه کبریت زنجان نقش بسیار پررنگی را در اجرای برنامه‌های فرهنگی استان زنجان برعهده دارد و به دلیل بازسازی ساختمان قدیمی و ایجاد فضای سبز مفرح هم استانیان ساعات خوشی را در این مکان سپری می‌کنند.»

صفوی با بیان اینکه مجوز ایجاد مرکز ایران‌شناسی برای استان زنجان اخذ شده است، اظهار کرد: «در راستای توسعه حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، مجوز ایجاد مرکز ایران‌شناسی در استان زنجان اخذ شده و از سوی دیگر مرکزی برای آموزش بانوان علاقه‌مند به یادگیری فعالیت‌های صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی به محوریت استان زنجان ایجاد خواهد شد که گامی مهم در راستای توسعه صنایع‌دستی زنجان به شمار می‌روند.»

این مسئول با تاکید بر لزوم حمایت‌های بیشتر و تزریق منابع مالی برای توسعه میراث‌فرهنگی استان زنجان، بیان کرد: «امسال برای حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان مبلغ قابل توجهی اعتبار تصویب شد. البته برای توسعه و پیشرفت این حوزه لازم است حمایت‌های بیشتری از این صنعت انجام شود و بانک‌ها نیز باید همکاری بیشتری با حوزه میراث‌فرهنگی برای ارائه تسهیلات مالی داشته باشند.»

او افزود: «به توسعه و مرمت گنبد سلطانیه زنجان که به نوعی نگین انگشتری میراث تاریخی استان به شمار می‌رود، باید نگاه ویزه ای صورت بگیرد. به طور مثال فروشگاه‌ها و نمایشگاه صنایع‌دستی باید در محدوده گنبد سلطانیه ایجاد شود که البته این مراکز نباید خدشه‌ای به محدوده تاریخی گنبد وارد کند و از استان‌های دیگر نیز می‌توانند نمایندگان خود به همراه صنایع‌دستی فاخر خود را برای فروش در این مراکز خرید استقرار کنند.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، با بیان اینکه استان زنجان بزرگ‌ترین مرکز صنایع فلزی کشور است، خاطرنشان کرد: «در حوزه صنایع‌دستی ما بزرگ‌ترین تولیدکننده صنایع‌دستی در حوزه صنایع فلزی هستیم و از سوی دیگر به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسیده‌ایم اما متاسفانه مردم زنجان اطلاع دقیقی از صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی استان خود ندارند و اگر زنجانی‌ها این میراث را به لحاظ قابلیت، کاربرد، تنوع و اشتغال آفرینی نشناسند، نمی‌توانیم به سایر مردم و نیز بشناسانیم پس نیازمند تبلیغ و تلاش بیشتری در این حوزه مهم و تاثیرگذار هستیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010721979157

برچسب‌ها