معرفی صنایع‌دستی محلی از وظایف اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ است/ ارتقاء کیفیت بوم‌گردی‌ها و آموزش در دستور کار

رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران، معرفی و فروش صنایع‌دستی محلی در بوم‌گردی‌‌ها را به‌عنوان یکی از اهداف مهم راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی عنوان کرد و گفت: یکی از وظایف اقامتگاه‌ها، احیای صنایع‌دستی است.

یاور عبیری رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا در ارتباط با موضوع کیفی سازی بوم‌گردی‌ها بیان کرد:‌ متاسفانه در گذشته کمیت مدنظر بود و به هر کسی از خانه باغ تا خانه‌های اجاره‌ای مجوز داده می‌شد. در حال حاضر موضوع ارتقای کیفیت بوم‌گردی‌ها و آموزش در دستور کار قرار دارد.

بوم‌گردی‌ها چگونه کیفی‌سازی ‌خواهند شد؟

او در پاسخ به این سئوال که با توجه به اقلیم متفاوت هرمنطقه ایران چگونه قرار است این استاندارسازی انجام شود؟ گفت: مزیت بوم‌گردی‌ها متفاوت بودن آن‌هاست، به عنوان مثال در یک استان اقامتگاه شرق استان از غرب استان با یکدیگر متفاوت هستند. استانداردسازی یکی از موضوعاتی‌ است که با معاونت گردشگری پیگیر آن هستیم. دستورالعمل فعلی برای استانداردسازی، چارچوب هتل بودن دارد و این کار باعث می‌شود در آینده اقامتگاه‌های ما به سمت هتل سوق داده شود.

\"\"

عبیری به نگاه مثبت در معاونت گردشگری و تعامل با جامعه برای تغییر این دستورالعمل اشاره کرد و افزود: قرار بر این است دستورالعمل کیفی‌سازی از طرف جامعه بوم‌گری بازنگری و با ادارات کل نظارت و ارزیایی و گردشگری توسعه داخلی نهایی شود و با همکاری جوامع استانی آن را اجرایی کنیم.

آموزش تخصصی بوم‌گردی‌ها را به صورت استانی دنبال می کنیم

رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران آموزش تخصصی بوم‌گردی‌ها به صورت استانی را موجب ارتقای کیفیت اقامتگاه‌ها در کنار حفظ ویژگی‌های خاص هریک از آن‌ها دانست و در ارتباط با موضوع آموزش گفت: در گذشته سر فصل‌ها به صورت عمومی و کتاب‌های قطور آموزشی داده می‌شد که برای همکاران ما کاربردی نبود، اما یکی از دستورات کار جامعه، آموزش به صورت تخصصی است و به صورت استانی دنبال این موضوع هستیم.

\"\"

هم‌سویی و تعامل جامعه بوم‌گردی و اداره کل آموزش معاونت گردشگری برای تعریف رفرنس‌های جدید

او به مستندسازی تجربه‌های موفق و اجرایی کردن آن‌ها به‌‌عنوان الگویی برای دیگر اقامتگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در آینده این تجارب می‌تواند به‌عنوان مرجع آموزش ما به کارگرفته شود. همچنین با اداره کل آموزش معاونت گردشگری هم در این رابطه صحبت‌هایی انجام داده‌ایم که هم‌سو هستند و به زودی این کار را عملیاتی خواهیم کرد.

عبیری در ادامه از تجربه محور بودن به‌عنوان یکی از جذابیت‌های کاری بوم‌گردی‌ها نام برد و افزود: گردشگران دوست دارند فعالیت‌های جدید را تجربه کنند و این موضوع موجب جذب گردشگر برای اقامت در بوم‌گردی‌ها می‌شود. ما صرفا یک فضای اقامتی نیستیم بلکه فضایی برای تجربه زیست متفاوت به شمار می‌رویم. به عنوان مثال تجربه زندگی عشایری روستایی برای گردشگران جذابیت بالایی دارد و در واقع گردشگر می‌آید این سبک زندگی را تجربه کند.

\"\"

رونق مناطق روستایی و برند شدن بوم‌گردی‌ها با برگزاری جشنواره

رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران برگزاری جشنواره‌ها را موجب رونق مناطق روستایی عنوان کرد که هم می‌تواند موجب جذب گردشگر و تبلیغ و هم برند شدن اقامتگاه‌های بوم‌گردی شود.

او در ادامه به فیلترینگ اینستاگرام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی اشاره کرد و افزود:‌ پلتفرم اینستاگرام ابزاری کم‌هزینه برای معرفی و تبلیغ بوم‌گردی‌هاست که متاسفانه در حال حاضر این راه تبلیغاتی محدود شده و لطمه بزرگ به اقامتگاه‌ها خواهد زد.

کرمان دارای بیشترین و خوزستان کم‌ترین تعداد بوم‌گردی

عبیری در ارتباط با گستردگی و تعداد بوم‌گردی‌های فعال گفت: در حال حاضر  از 2هزار اقامتگاه کشور آمار دقیقی نداریم که  چه تعداد فعال و چه تعداد غیر فعال هستند و باید به‌زودی این آمار را به‌روزرسانی کنیم. استان کرمان، آذربایجان شرقی و فارس با 225، 169 و 128 بوم‌گردی بیشترین تعداد را دارند و استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، یزد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد. همچنین استان‌های تهران، لرستان و قزوین هر کدام با شش و خوزستان با پنج اقامتگاه دارای کم‌ترین تعداد بوم‌گردی‌ها هستند.

\"\"

به گفته رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران، 19 استان‌ کشور دارای انجمن اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

تفاوت قیمتی استان‌ها/ رنج قیمتی 390 تا 120 هزار تومانی

او درباره قیمت‌گذاری‌ها نیز توضیح داد: از لحاظ قیمت استان‌ها باهم متفاوت هستند و برای قیمت‌گذاری سه نوع درجه‌بندی داریم. مثلا در استان اصفهان اقامتگاه درجه یک شبی ۳۹۰ هزارتومان است اما در استان مرکزی 320 هزار تومان و در یزد 300 هزار تومان است. همچنین یک اقامتگاه درجه سه در ایلام شبی ۱۲۰ هزار تومان است.

فروش صنایع‌دستی محلی در بوم‌گردی‌‌ها

او همچنین در ارتباط با معرفی و فروش صنایع‌دستی محلی در بوم‌گردی‌‌ها به‌عنوان یکی از اهداف مهم راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، گفت: یکی از فعالیت‌های ما در کنار اقامتگاه‌ها احیای صنایع‌دستی و معرفی و فروش آن‌هاست و این زیرساخت در بوم‌گردی‌ها وجود دارد، لازمه این کار آموزش است که توسط معاونت صنایع‌دستی استان‌ها انجام می شود.

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14010828957345

برچسب‌ها