بقعه امامزاده خداشاه در شهرستان جغتای خراسان رضوی مرمت شد

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از مرمت بقعه امامزاده خداشاه در شهرستان جغتای خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، احسان زهره‌وندی گفت: عملیات مرمتی در بقعه امامزاده خداشاه شامل مرمت تزئینات گنبد، مرمت بام‌ و عایق رطوبتی، پاکسازی و تمیزکاری میان گنبد بوده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: این بنا متعلق به دوره ایلخانی و صفویه بوده که به شماره 4039 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او درباره مشخصات این اثر تاریخی اظهار کرد: اصل بنا، به صورت هشت ضلعى است و از خارج، در هر یک از اضلاع، اتاقى با طاق تعبیه شده است.

زهره‌وندی افزود: هر یک از اضلاع بقعه، چهارمتر عرض دارد و ارتفاع آن به بیش از هفت متر می‌رسد، دو ایوان در جنوب و شمال دارد که مدخل اصلى در شمال بوده که اکنون ورودی به جنوب منتقل شده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: گنبد بنا، از نوع دوپوش است که اولى به صورت عرق‌چینى به قطر هشت و ارتفاع پنج متر و از خارج به صورت شلجمى و بر روى پایه‌‏اى هشت ضلعى تعبیه شده و سپس گنبد بنا بر آن استوار شده که بیش از هشت متر ارتفاع دارد.

او گفت: ایوان شمالى داراى مقرنس‌‏کارى است و در وسط بقعه، ضریح آهنى به ابعاد 2/1×2 متر قرار دارد که با رنگ طلایى نقاشى شده است، دیوار اتاق مرقد از ارتفاع پنج مترى، با ایجاد چند فیل‌‏پوش و طاق‌‏نما به هشت ضلعى تبدیل شده و سپس گنبد عرق‌چینى بنا بر آن استوار شده است.

این اثر تاریخی در شهرستان جغتاى و کنار جاده روستاى خداشاه که به ده امام نامیده شده، قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010830770860

برچسب‌ها