اوقاف بخش بزرگی از مالکیت کاروانسراها در استان کرمان را به عهده دارد

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: اوقاف بخش بزرگی از مالکیت کاروانسراها در استان کرمان را به عهده دارد و پیشنهادهای لازم برای مرمت و بازسازی این اماکن هم به این دستگاه داده شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مجتبی شفیعی چهارشنبه 16 آذرماه 1401 اظهار کرد: بحث مالکیت کاروانسراها مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل بر سر راه حیات دوباره این آثار تاریخی با ارزش است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان افزود: اگر میراث‌فرهنگی مالک کاروانسراها بود، برای مرمت آنها روند مناسبی را برنامه‌ریزی و با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی به آنها جانی دوباره می‌بخشید.

او به مالکیت کاروانسراهای استان کرمان اشاره کرد و گفت: برخی دیگر از کاروانسراها چون در مالکیت ورثه است و تعدد مالکیت وجود دارد، به نتیجه رسیدن در مورد آنها کار مشکلی است که از معضلات ما در حوزه مرمت، بازسازی و احیای این اماکن محسوب می‌شود.

شفیعی با اشاره به تجربه موفق مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل شهر کرمان اظهار کرد: این بنا با مشارکت بخش خصوصی به یکی از فاخرترین هتل بوتیک‌های کشور تبدیل شده که در آبان توسط وزیر میراث‌فرهنگی افتتاح شد و هم اکنون در حال پذیرش مسافر است.

او بیان کرد: کاروانسراهای دیگری نیز در سطح استان کرمان وجود دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مرمت و بازسازی و به مکانی با ارزش برای اقامت و بازدید گردشگران تبدیل شوند.

شفیعی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی یک دهه قبل در کاروانسرای جر شهر کرمان و تخریب آن بیان کرد: بخش عمده‌ای از مالکیت این بنا در اختیار اداره اوقاف است و پیشنهاد دادیم که با بخش خصوصی یا سایر مالکان برای بازسازی مشارکت کنند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: کاروانسرای جر با توجه به موقعیتی که دارد محل مناسبی برای راه‌اندازی بازارچه طلا، زیورآلات و صنایع‌دستی محسوب می‌شود و میراث‌فرهنگی برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در بحث طراحی اعلام آمادگی کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان بیان کرد: کاروانسرای کوزه‌گران کرمان نیز که در معرض تخریب قرار دارد، حدود ۸۰درصد مالکیت شخصی دارد که برای تعیین تکلیف این بنا به مالکان اخطار داده شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010916459413

برچسب‌ها