ضرورت تبدیل مشهد به منطقه آزاد زیارتی

مشهد بی‌تردید مهم‌ترین شهر زیارتی مسلمانان پس از مکه مکرمه و مدینه منوره در منطقه است. هر سال بیش از 30 میلیون زائر از سراسر جهان و کشور برای زیارت مضجع مطهر امام هشتم شیعیان(ع) به مشهد مشرف می‌شوند، این تعداد زائر و گردشگر مذهبی در طول سالیان گذشته رو به فزونی داشته و موجب شده مشهد مقدس بدل به نخستین شهر زائرپذیر و مدرن کشور شود.

زیر ساخت‌های رفاهی و خدماتی شهر مشهد تقویت شده و به گواهی نظرسنجی‌های انجام شده، رضایت زائران از خدمت‌رسانی در بخش‌های دولتی و خصوصی کاملا مشهود است.

متولیان امر برآنند که هر سال دامنه این خدمات و سطح رفاه را ارتقا دهند، به‌طور مثال امسال در آستانه دهه آخر صفر و متناسب با سطح نیازهای مختلف زوار، مسئولان استان قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر در مشهدمقدس را ایجاد کردند که نتایج ثمربخش آن انکارناپذیر است. اما این تمهیدات پایان راه نیست و ما باید هماره در پی ارتقای شیوه‌ها و روش‌ها باشیم تا مشهد را به جایگاهی برسانیم که همواره در رویاهایمان پرورانده‌ایم .

از این رو مدیریت کلان شهر مقدس مشهد همیشه نیازمند پیشنهادهای تازه و راهکارهای نو است. یکی از این پیشنهادها که از دو جنبه عملی و نظری قابل حصول است، تبدیل شهر مشهد به منطقه آزاد زیارتی در کشور است .

بحث مناطق آزاد در کشور موضوع تازه‌ای نیست و هم‌اکنون ده‌ها منطقه آزاد در کشور با تعاریف گوناگون وجود دارد. از کیش تا چابهار، از خوزستان تا خراسان و ... اما تعریف و تبیین منطقه آزاد زیارتی تا کنون در دستور کار قرار نگرفته است.

اینجانب پیشنهاد می‌کنم که نخستین منطقه زیارتی کشور در شهر مشهد به‌عنوان الگوی سایر مناطق زیارتی کشور کلید بخورد. منطقه زیارتی شرایط ویژگی‌های خاص خود را دارد و به‌عنوان یکی از آن شرایط می‌توان به حذف روادید و تسهیل در ورود و خروج به این منطقه اشاره کرد.

بی تردید با کاستن بروکراسی‌های اداری که نتیجه‌ای جز اتلاف وقت و هدر رفت نیروهای موثر خدماتی ندارد، می‌توان تا حد زیادی از سردرگمی و پیچیدگی سفر به مشهد کاست و این امر کمک شایانی به انتخاب و حضور زائران خارجی در مشهد خواهد کرد. همچنین موجب توسعه سیستم حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای خواهد شد و نقش مهمی در ایجاد فرآیندهای یکپارچه در ساحت گردشگری زیارت خواهد داشت.

مشهد شهری مالامال از ظرفیت‌هایی است که در قالب یک منطقه آزاد زیارتی می‌تواند از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل شود، به طور مثال مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها (سنگ‌های‌قیمتی و نیمه‌قیمتی) مورد توجه جهان قرار گرفته است، ما از این توجه می‌توانیم در راستای ایجاد بازارهای آزاد گوهرسنگ‌ها در راستای صادرات جهانی این کالاها استفاده کنیم و برای آن شرایط ویژه گمرکی وضع کنیم.

مشهد به‌عنوان شهری مشحون از تاریخ و تمدن که از صدها سال پیش تا امروز مولد و ماب اتفاق‌های مهم تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در کشور بوده است نیز در افق نظر قرار دارد که می‌توان با برپایی تورهای تخصصی، فرصتی پدید آورد تا زائران با فرهنگ و تمدن ایرانی آشنا شوند و از این رهگذر با پدیده نامیمون ایران‌هراسی و اسلام هراسی مقابله کنیم.

این مقابله را می‌توان در فضای مجازی ذیل منطقه آزاد زیارت توسعه داد و تکوین کرد. یکی دیگر از مزایای منطقه آزاد زیارتی توسعه استارت‌‌‌‌‌آپ‌ها و مراکز دانش‌بنیان در حوزه گردشگری مذهبی، زیباسازی شهری، توسعه امکانات و حضور در بازارهای جهانی است.

ایجاد منطقه  آزاد زیارتی در مشهد نیازمند همراهی و همدلی و همفکری جمیع نهادهای دولتی و مراکز ذی‌ربط در بخش خصوصی است.

 اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی آمادگی خود را برای ایجاد منطقه آزاد زیارتی در جغرافیای شهر مقدس مشهد اعلام می‌کند و از همه مسئولان و متولیان امر چشم یاری دارد، امید است که این خدمت ناچیز جان گران‌قدر و مطهر امام عصر (عج) و روح ملکوتی امام هشتم(ع) را از ما خوشنود و خرسند سازد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011012770922

برچسب‌ها