تعیین تکلیف ساختمان هلال‌احمر خرمشهر به اداره میراث‌فرهنگی در اولویت قرار دارد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر گفت: موضوع سامان‌دهی و تعیین تکلیف ساختمان هلال‌احمر (کنسولگری) خرمشهر در راستای تغییر کاربری این ساختمان به موزه صنایع‌دستی به‌طور جدی پیگیری و تا دریافت نتیجه نهایی، یکی از اولویت‌های ما خواهد بود. برگزاری جلسه تعیین تکلیف ساختمان هلال‌احمر (کنسولگری) خرمشهر در راستای تغییر کاربری این ساختمان به موزه صنایع‌دستی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سجاد پاک‌گهر یکشنبه 18 دی‌ماه 1401 با اشاره به حضور نادر عمیدزاده معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر، حمید شادبخش نماینده حقوقی معاون وزیر نفت و عضو هیئت‌مدیره پالایشگاه آبادان و حیدر شمسی رئیس هیئت‌مدیره پالایشگاه نفت آبادان در جلسه تعیین تکلیف ساختمان هلال‌احمر خرمشهر  گفت: باتوجه به نگرانی‌هایی که پیرامون این ساختمان از مدت‌ها پیش وجود داشت و نیازمند مرمت و احیا است، موضوع تغییر کاربری مطرح بود که پس از گفت‌وگوهای انجام‌شده در این زمینه مقرر شد که موضوع واگذاری بنا به اداره میراث‌فرهنگی خرمشهر در هیئت‌ مدیره پالایشگاه آبادان مطرح شود و پس از تصویب، نتیجه نهایی به فرمانداری اعلام شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر با اشاره به بازدید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این ساختمان در سفر به شهرستان، افزود: در حال حاضر، این بنای ارزشمند در تملک پالایشگاه آبادان قرار دارد و بارها موضوع سامان‌دهی و تعیین تکلیف آن به جد پیگیری شد و همچنان این موضوع تا دریافت نتیجه نهایی، یکی از اولویت‌های ما خواهد بود.

ساختمان هلال‌احمر (کنسول‌گری سابق انگلیس) یکی از بناهای ارزشمند مربوط به دوره قاجار است که در دهه‌های گذشته با کاربری کنسول‌گری از آن استفاده می‌شد. از این بنا در دوران جنگ تحمیلی به عنوان ساختمان هلال احمر استفاده می‌شد و باتوجه به حملات رژیم بعث عراق به مناطق مسکونی، آثار و شواهد جنگ بر پیکر این اثر فرهنگی تا پیش از مرمت‌های انجام‌شده باقی مانده بود، از همین‌ رو، جدا از بحث تاریخی آن، این مکان فرهنگی دارای ارزش‌های معنوی نیز است. بنایی که پس از پایان جنگ با اعتبارات میراث‌فرهنگی در سه مرحله (سال‌های 85، 95 و 97) مرمت شد.

 این بنای تاریخی در سال 1379 و با شماره 2845 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و هم‌اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری خرمشهر نیز محسوب می‌شود.

ساختمان هلال‌احمر خرمشهر که دارای چهار فضای بزرگ در طبقه همکف و اول است، باتوجه به خصوصیات اقلیمی و درنظر گرفتن آب و هوای گرم منطقه، طراحی و ساخته شده است. به‌گونه‌ای که در گرمای شدید تابستان، به خاطر وجود ایوان‌های جلوی اتاق‌ها، از فشار آفتاب کاسته می‌شود. همچنین، وجود پنجره‌های متعدد و مقابل هم و اتاقک‌های راه‌پله در پشت بام كه نقش بادگير را در بنا دارند، به ايجاد تهویه هوا کمک می‌کند.

پوشش هر دو طبقه‌ این ساختمان از نوع تخت با تیرهای چوبی است. وجود همزمان سه‌گونه فضای باز مانند حیاط، ايوان و اتاقک‌ها، وجود تقارن در طراحی فضاها همچنین در نمای ساختمان و فضای دلنشین، این بنا را به یکی از زیباترین ساختمان‌های تاریخی استان خوزستان تبدیل کرده است.

ساختمان تاریخی هلال‌احمر،  بین خیابان فردوسی و جاده ساحلی خرمشهر قرار دارد.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14011018478577

برچسب‌ها