«هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» تنها سهمیه ایران برای ثبت جهانی در سال 2023 است

مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه گفت: پرونده ثبت جهانی برای رسیدن در تاریخ مقرر به زودی به یونسکو ارسال می‌شود و کار‌های مطالعاتی این پرونده با سرعت به انجام رسیده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، صاحب محمدیان منصور، دوشنبه 26 دی‌ماه در این زمینه تأکید کرد : هر سال هر کشور یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد، که سهمیه ایران برای سال 2023 «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» خواهد بود و پس از ارسال پرونده در مرداد ماه 1402 ارزیابان یونسکو راهی همدان می‌شوند تا آنچه در قالب پرونده برای آنها ارسال شده‌است را مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار دهند.

مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه با اشاره به اینکه پرونده‌های ثبت جهانی آثار ایران تا 10 سال آینده مشخص شده‌ است، بیان کرد: در سراسر کشور، آثار ارزشمندی برای ثبت جهانی داریم که ثبت جهانی قله دماوند و دیگر مکان‌ها بر اساس اولویت‌بندی‌های صورت گرفته مشخص است.

محمدیان منصور تأکید کرد: در این پرونده 140 اثر تاریخی وجود دارد که هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد.

او با اشاره به اینکه 14 تیم کارشناسی ارزیابی ثبت جهانی را بر عهده‌ دارند، اظهار کرد: کشور ایران در حوزه ثبت جهانی آثار، رتبه نهم دنیا و پنجم آسیا را دارد.

محمدیان منصور با اشاره به ثبت جهانی 12 اثر ناملموس ایران افزود: ما آثار تاریخی و ارزشمند بسیاری داریم، اما متناسب با آن تاکنون گردشگر و ارزآوری نداشته‌ایم و امیدواریم پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» با رأی بالایی در یونسکو ثبت جهانی شود و ما هم یک جشن بزرگ برای این نهضت صیانت از میراث‌فرهنگی بگیریم.

او تأکید کرد: ثبت جهانی پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در دو حوزه ملموس و ناملموس به صورت جداگانه انجام می‌شود که در حوزه ناملموس، آداب، رسوم و سنت‌ها و لهجه همدان در فهرست آثار ناملموس، ثبت جهانی می‌شود.

او ادامه داد: مهم فرهنگ، گویش و سنت همدان است که در پرونده جداگانه ناملموس ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011026889735

برچسب‌ها