تشکیل مجمع خیرین مرمت آثار تاریخی در هرمزگان را دنبال می‌کنیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در برنامه هرمزگان در مسیر توسعه که از صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس پخش شد به تشریح برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پرداخت.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، محمد محسنی روز یکشنبه 23 بهمن‌ماه 1401 در پاسخ به این پرسش که چرا استان هرمزگان با این‌همه ظرفیت‌های بالقوه گردشگری به جایگاهی که مستحق آن بوده، دست نیافته است، گفت: گردشگری به‌صورت علمی و روش‌های متداول دنیا، در ایران تجربه نشده است. این به سال‌های قبل باز می‌گردد که به‌صورت یک کار کاربردی و اجرایی به مقوله گردشگری کار نشده و اگر هم می‌بینیم هرمزگان و ایران آن سهم واقعی خود را از بازار و صنعت پردرآمد گردشگری را نگرفته از این نظر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در خصوص برنامه و اهداف خود برای رسیدن هرمزگان به جایگاهی که مستحق آن در حوزه گردشگری بیان کرد: هرمزگان با توجه به شرایط جغرافیایی و نقطه استراتژیکی که دارد و به لحاظ قرار گرفتن در نقطه تلاقی آب‌های همیشه نیلگون خلیج‌فارس، آب‌های دریایی عمان و همچنین از شرق استان، اتصال به آب‌های اقیانوس هند، در ایران بی‌نظیر است و هیچ استانی در ایران نداریم که این وضعیت را داشته باشد.

او ادامه داد: استان هرمزگان و استان‌های جنوبی بهترین فرصت برای امکان و فعالیت گردشگری را دارند و باید در این زمینه فرهنگسازی کرد.

یکی از برنامه‌های اصلی اداره‌کل آموزش دانش‌‌آموزان و کارکنان ادارات است

محسنی اظهار کرد: مهم‌ترین مؤلفه که در حوزه فرهنگ‌سازی و ایجاد یک باور در اجتماع مؤثر است آموزش است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: می‌بینیم در دنیا، کشورهای مختلف سهم یا بیشترین درآمد خودشان را از حوزه گردشگری دارند از این بابت است که آن کشورها در حوزه آموزش خوب کارکردند.

او با بیان اینکه دانش‌‌آموزانی که آن زمان آموزش دیدند، الان مجریان و فعالان و مدیران حوزه گردشگری آن کشور هستند، افزود: پس انتظار هم همین است که موفق باشند و درآمد لازم را از حوزه گردشگری داشته باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: در این راستا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان یکی از برنامه‌های اصلی خودش را آموزش قرار داده و از جامعه دانش‌‌آموزان کار را شروع خواهیم کرد.

محسنی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان آماده ‌شده است، افزود: با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هماهنگ کردیم که بر اساس مفاد آموزشی قابل‌ قبول برای گروه سنی مختلف کار آموزش انجام شود.

او افزود: در همین راستا مربیان و مروجین صنعت گردشگری و صنایع‌دستی استان بر اساس فرایند، پروتکل، برنامه و تقویم آموزشی که با اداره‌کل آموزش‌وپرورش منعقد می‌شود و بر اساس زمانی که اداره‌کل آموزش‌وپرورش مشخص می‌کند، در مراکز آموزشی الفبای کار حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به دانش‌‌آموزان آموزش می‌دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آموزش در گروه بعدی یا جامعه بعدی، آموزش کارکنان دولت است.

او با اشاره به اینکه  اداره‌ای که بخواهد حوزه مأموریتی خودش را به‌خوبی دنبال کند، باید سازمان‌ها را که در سطح استان و کشور وجود دارد با حوزه خودش آشنا کند، ادامه داد: باید همکاران، ادارات و ارگان‌های دیگر با حوزه مأموریتی ما آشنا شوند و بدانند که مقوله گردشگری و کارکرد آن در جامعه چیست.

محسنی افزود: در این راستا، برنامه بعدی این اداره کل، آموزش کارکنان دولت در ادارات و سازمان‌ها خواهد بود که با هماهنگی‌های انجام‌شده این آموزش دربسته آموزشی کارکنان لحاظ خواهد شد یعنی به‌عنوان یک سرفصل آموزشی برای پرونده امور اداری آن‌ها مؤثر خواهد بود.

اطلس جامع گردشگری استان تدوین می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در خصوص برنامه‌ها برای شناخت ظرفیت‌ها و نقاط قوت در حوزه گردشگری گفت: بعد از مبحث آموزش جامعه، آشنایی با حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است یعنی شخصی که بخواهد در این حوزه‌ها فعالیت بکند باید این حوزه‌ها را ببیند و بشناسد.

او با اشاره به اینکه ما سندی نداریم که محل و مرجع رجوع فعالیت در این سه حوزه باشد، افزود: به‌صورت پراکنده خیلی از عزیزان زحمت و تلاش کردند، چه مدیران قبل، چه ادارات همکار و چه مدیران استانی تلاش‌های خیلی زیادی کردند و جای تشکر دارد.

محسنی ادامه داد: باید به‌صورت اختصاصی سند گردشگری استان تدوین بشود که در قالب اطلس جامع گردشگری استان هرمزگان دبیرخانه‌ای را با یک تیم قوی دانشگاهی، افراد فعال و دوستداران حوزه گردشگری و صنایع‌دستی راه‌اندازی کردیم و اطلاعات و داده‌های مربوط به اطلس جامع گردشگری به‌زودی بارگذاری خواهیم کرد تا هم نیازهای استان در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی احصا کند و هم مرجعی برای رجوع فعالان و کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در این سه حوزه هستند، باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: در اطلس جامع گردشگری سرانه‌های متفاوت در سه حوزه احصا می‌شود به‌طور مثال نیاز استان هرمزگان تا 10 یا 15 سال دیگر در حوزه اقامت یا هتل 5 ستاره و 10 هزار تخت خواب است که این تعداد با مراجعه 6 سرمایه‌گذار تکمیل خواهد شد.

او اظهار کرد: بعد ازاین 6 سرمایه‌گذار،  براساس برنامه‌ریزی و اطلاعات و داشته‌های استانی که در اطلس جامع وجود دارد، به نفر هفتم اعلام می‌شود که سرانه خالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه اقامت و هتل را نداریم و به حوزه‌های دیگر مراجعه کند.

اپلیکیشن ارگ هرمزگان به‌زودی در دسترس گردشگران قرار می‌گیرد

محسنی در خصوصی اطلاع گردشگران از فضاهای گردشگری و تبدیل روش سنتی به هوشمند محوری گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر تغییر روش ارائه خدمات از سنت محوری به هوشمند محوری و بر اساس ظرفیت علمی و دانشگاهی استان هرمزگان و مراجعه به این مراکز و فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی یک اپلیکیشن راهنمای گردشگری تحت عنوان ارگ هرمزگان در دست تدوین است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: کارکرد این برنامه این است که هرکسی به‌محض اینکه در مرز جغرافیایی استان هرمزگان قرار بگیرد و بخواهد وارد استان شود یک پیامک خوش‌آمد گویی به آن شخص اعلام می‌شود و این نرم‌افزار و اپلیکیشن به او معرفی می‌شود.

او با اشاره به اینکه اپلیکیشن ارگ هرمزگان شامل دو بخش است، ادامه داد: یک بخش شامل اطلاعات است که گردشگر باید بداند کدام مسیر برود و چه شهرستان و زیرساخت‌هایی وجود دارد که شامل اطلاعات عمومی بوده که وظیفه حاکمیت است و به تبع آن اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید اطلاع‌رسانی کند.

محسنی افزود: بخش دوم اپلیکیشن ارگ هرمزگان شامل این است که گردشگر از همان مسیر بخواهد خدماتی را خریداری کند مثلاً هتلی را رزرو بکند، مسیر گردشگری دریایی را مشخص کند و برای خودش بلیت بخرد و بخواهد مراکز اقامتی را رزرو بکند و هرکجا بخواهد برود می‌تواند از این اپلیکیشن این خدمات را بگیرد.

طرح خیرین مرمت آثار در دست اقدام است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در مورد برنامه‌هایش را برای حفظ آثار تاریخی استان گفت: استان هرمزگان 391 اثر تاریخی به نام خودش ثبت کرده که شامل 283 اثر غیرمنقول ابنیه و امکان است و مابقی آثار ناملموس، طبیعی است.

او با اشاره به اینکه اماکن تاریخی استان شرایط خوبی ندارند، اظهار کرد: چندین قرن از قدمت آثار تاریخی می‌گذرد و شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان هرمزگان کمک می‌کند که بیشتر در شرایط تخریب قرار بگیرند.

محسنی افزود: دولت برنامه‌هایی برای حفظ این آثار تاریخی دارد ولی برای مرمت کامل و بهینه‌سازی اماکن و آثار باید به سمت علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برویم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی در قالب احیا و بهره‌برداری این آمادگی را دارد که اماکن و بناهایی که خود فی‌النفسه جز جاذبه‌های گردشگری هستند به محلی برای فعالیت سرمایه‌گذاران تبدیل کند و حمایت می‌کند از سرمایه‌گذاران که بخواهند از این مراکز صیانت، حفاظت، احیا و بهره‌برداری کنند.

او افزود: این اداره‌کل هر نوع کمکی که بتواند برای سرمایه‌گذاران این بخش انجام می‌دهد.

محسنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طرحی در دست بررسی است که هنوز در کشور اتفاق نیفتاده است، ادامه داد: همان‌طوری که مساجد، مدارس و مراکز بهداشتی ما نیاز به خیرین دارد به نظر من آثار تاریخی و تمدن و داشته‌های فرهنگی و کهن ما در استان و کشور نیاز به خیرین دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه تشکیل مجمع خیرین مرمت آثار را درصورتی‌که با قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های بالادستی و جاری کشور در تضاد نباشد، دنبال می‌کنیم، افزود: ان‌شا‌ءلله این طرح را عملی کنیم و قطعاً خیرین بسیاری در استان هرمزگان داریم که علاقه‌مند به همکاری و کمک در دولت هستند و خواهان این هستند که از اماکنی که متعلق به گذشتگان است صیانت و حفاظت کنند.

2 نمایشگاه دائمی در بندرعباس تجهیز می‌شود

او در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای حفظ عنوان شهر خلاق بندرعباس دارید؟ گفت: با توجه به رویکرد خوب شهردار بندرعباس و مدیران مربوط به حوزه شهر خلاق بندرعباس، جلساتی با آن‌ها داشتیم و برنامه‌های خوبی تهیه‌شده که ان‌شاءالله که بتوانیم آن استانداردها و شاخص‌های ارزیابی و ممیزی موردنظر یونسکو را حفظ و صیانت و حتی ارتقا بدهیم و امیدوارم این اتفاق بیافتد.

محسنی ادامه داد: شهردار بندرعباس هم اعلام آمادگی کردند که هر نقاط و مکانی از شهر بندرعباس برای این مأموریت اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: برنامه داریم که دو مرکز معبد هندوها و معاونت صنایع‌دستی را به‌عنوان نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی تجهیز، طراحی و آماده‌سازی کنیم و محلی برای ارائه محصولات پرتلاش‌ترین قشر روستایی و شهری در طول سال باشد.

توسعه و درآمدزایی استان در مسیر گردشگری تقویت می‌شود

او در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد اداره‌کل میراث‌فرهنگی به گردشگری سواحل شهر بندرعباس ورود پیدا بکند و طرح‌های جذابی را برای گردشگران ایجاد کند، گفت: به لحاظ محوریت و مدیریت واحد شهری محدوده‌ها در دست شهرداری است اما قطعاً هر فردی اعم از حقوقی یا حقیقی بخواهد در حوزه میراث‌فرهنگی با رویکرد گردشگری و صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی کار کند لازمه‌اش این است که مجوزهای لازم را از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بگیرد.

محسنی ادامه داد: خوشبختانه تعامل ما با شهرداری خوب است و با مذاکراتی متعددی که با شهرداری و استانداری شده، این اطمینان را به همشهریان می‌دهیم که مسیر توسعه و درآمدزایی در استان در مسیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرارگرفته و ان‌شاءالله در آینده تقویت خواهد شد.

پهنه‌های مختلف گردشگری در هرمز مشخص ‌شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ویژه‌ای برای جزیره هرمز دارید، گفت: مقام عالی دولت در استان برنامه‌های خیلی خوبی برای جزیره هرمز در نظر گرفته است و پهنه‌های مختلف گردشگری در جزیره هرمز مشخص‌ شده است.

او ادامه داد: مجوزهای متعددی از قبیل اقامتی، پذیرایی و زیرساخت‌های گردشگری در حوزه گردشگری و حتی آموزشی صادرشده که ان‌شاء‌الله نتایج آن را در سال‌های آینده مردم خواهند دید.

محسنی در خصوص برنامه‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاران گفت: رویکرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کاملاً رویکرد تسهیل گری و کمک و حمایت است.

مدل‌ها و روش‌های حمایتی خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آماده‌ شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: به بدنه اجرایی اداره‌کل استان اعلام‌شده که سرمایه‌گذاری بخواهد در حوزه مأموریتی اداره‌کل فعالیت کند اگر اسناد و مدارک مربوطه را برای موافقت اصولی کامل تحویل بدهد، ظرف یک هفته کار سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

او اظهار کرد: اما اگر سرمایه‌گذار اسناد کامل را تحویل ندهد، اهلیت محرز نباشد و توان و تمکن مالی به نسبت آن پروژه نباشد قطعاً جز عدم شرایط رقم می‌خورد و مجوز برای شخص صادر نمی‌شود.

محسنی تأکید کرد: اما با این‌ وجود مدل‌ها و روش‌های حمایتی خیلی خوبی آماده‌شده و هر روش و یا راهی که بتوانیم تسهیل بکنیم مسیر سرمایه‌گذاری را حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011123395818

برچسب‌ها