مرکز هنرهای سنتی، نساجی در حال فراموشی کاشان را احیا کرد

معاون صنایع‌دستی اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان از احیای نساجی سنتی در حال فراموشی این شهرستان با فعالیت مرکز هنرهای سنتی کاشان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، محمد بینوا امروز ۵ اسفندماه سال ۱۴۰۱، در حاشیه بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی از مرکز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کاشان با اعلام این مطلب گفت: این مرکز  در سال ۷۷ به‌منظور حفظ و احیای هنرهای در حال فراموشی نساجی کاشان در یکی از کارگاه‌های قدیمی شهر با قدمت قاجاریه به همت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان تاسیس شد.

معاون صنایع‌دستی کاشان ادامه داد: در این‌کارگاه با دعوت از استادکاران مجرب و بافنده پارچه‌های سنتی علاوه بر احیا و آموزش این هنرها به نسل جوان، به تولید روزانه پارچه‌های سنتی با دستگاه‌های بافندگی مشغول هستند.

بینوا افزود: در کارگاه مرکز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کاشان دو دستگاه مخمل‌بافی، چهار دستگاه زری‌بافی، دو‌ دستگاه شعربافی و‌ دو‌ دستگاه  زیلوبافی با ۱۰ بافنده ثابت و هنرجویان نساجی سنتی مشغول به فعالیت‌اند.

معاون صنایع‌دستی کاشان تصریح کرد: وجود این‌مرکز موجب شده تا بسیاری از علاقه‌مندان به پارچه‌های سنتی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان و آموزش نحوه بافت آن ترغیب شوند، به نحوی که امروزه شاهد انتخاب کاشان به‌عنوان شهر ملی نساجی سنتی هستیم.

ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در اولین روز از سفر خود به کاشان، به همراه جمعی از مدیران ارشد شهرستان، از مرکز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی این شهرستان بازدید و با ماهیت تاسیس این کارگاه آشنا و نحوه کار دستگاه‌های بافندگی را از نزدیک مشاهده و بررسی کردند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401120523721

برچسب‌ها