احیای مجموعه دارالحکومه باغ میراث جهانی دولت‌آباد یزد

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد یزد از احیای مجموعه دارالحکومه این باغ جهانی به‌منظور معرفی این میراث جهانی با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مجید علومی روز سه‌شنبه 23 اسفندماه با اعلام این خبر گفت: باغ میراث جهانی دولت‌آباد یزد از یادگارهای دوره زندیه و حکومت 52 ساله محمدتقی خان بافقی بر شهر یزد است که از دو بخش اصلی مجموعه اندرونی و مجموعه دارالحکومه تشکیل‌شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد یزد ادامه داد: بخش اندرونی که عمارت کوشک با بادگیر هشت‌وجهی و باعظمتش شهرت جهانی دارد و سالیان متمادی مقصد خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی بوده است، اما مجموعه دارالحکومه به علت متروکه بودن و عدم رسیدگی از دید بسیاری از بازدیدکنندگان مخفی مانده است.

علومی تصریح کرد: این مجموعه شامل عمارت‌های سردر (بهشت‌آیین)، عمارت تهرانی، عمارت آیینه‌خانه و عمارت جلوخان است که عمارت بهشت‌آیین در دوطبقه، باشکوه و فاخر حدفاصل فضای اندرونی و دارالحکومه قرارگرفته است، اگرچه عمارت‌های یادشده در دهه 40 و 50 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت اما این امر هرگز منجر به احیا و رونق این مجموعه نشد. اما بالاخره با همکاری و مشارکت بی‌نظیر موقوفه باغ دولت‌آباد و با نظارت پایگاه میراث جهانی این باغ و استفاده از مشاوران فنی و اجرایی مجرب، احیای مجموعه میسر شد.

به گفته او این پروژه با هزینه‌ای بالغ‌بر 40 میلیارد ریال به مدت شش ماه به طول انجامید که بدون اغراق می‌توان از آن به‌عنوان نمونه موفق مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی فرهنگی یاد کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد یزد مهم‌ترین اقدامات انجام‌ شده در راستای عملیات احیای دارالحکومه را شامل مرمت و سامان‌دهی بدنه‌ها و کف‌سازی، مرمت و استحکام‌بخشی پوشش طاق و قوس‌ها، حذف الحاقات دوره‌های معاصر، لایه‌برداری و حذف اندودهای الحاقی، کاشت درختان مثمر و سرو و احیای فضای سبز مجموعه، مجهز کردن فضای سبز به آبیاری قطره‌ای، اصلاح و مرمت حوض‌های مجموعه، نورپردازی محوطه و عمارت‌ها به‌گونه متناسب و درخور فضا و.... عنوان کرد و افزود: امید است با ادامه همکاری و پشتیبانی مادی و معنوی بخش خصوصی و دولتی این اقدامات تداوم یابد.

این مجموعه شب گذشته، با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مدیر موقوفه باغ و نیز حضور جمعی از علاقه‌مندان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به‌صورت رسمی افتتاح شد.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

 انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011223104509

برچسب‌ها