دومین ساعت کوکی جهان در قلب تبریز جا خوش کرده است/ تیک تاک خاطرات قدیمی در ساختمان شهرداری

عقاب پر فروغ تبریز با آن دیوار‌های بلند و سنگی و تاریخ جاری در میان جانش، در ایام نوروز همچون همیشه میزبان میهمانان نوروزی و گردشگرانی است که به شوق دیدن دومین ساعت کوکی جهان در عمارتی تاریخی و با خاطرات بسیار به راهی قلب تبریز شده‌اند.

میراث آریا: این عمارت که محل موزه شهر و شهرداری تبریز است، به عنوان بنایی تاریخی به نام میدان ساعت از زمان شهردای ارفع الملک جلیلی به سال ۱۳۱۴ خورشیدی ساخته شد. ساعت موجود در این عمارت از نوع ساعت برج بیگ بن لندن است و از چهارسوی آن تقابل مشاهده است. این ساعت هر روز کوک می‌شود و صدای زنگ خاطره‌انگیز آن، اعتباری ویژه به تبریز داده است.

در یکی از روز‌های مطبوع بهاری، به این عمارت تاریخی آمدیم و گشتی در آن زدیم و با آدم‌هایی که برای دیدار از این بنا آمده‌اند صحبت کردیم.

شکوفه عابدی گردشگری است که از بوشهر گرم و زیبا می‌همان بهار خنک و دل‌انگیز تبریز است. او عمارت ساعت را به عنوان اولین نقطه برای دیدار از تبریز انتخاب کرده است: عمارت ساعت با آن چیزی که خوانده بودم خیلی فرق داشت. اینجا روح مدنیت شهری موج می‌زند و باعث افتخار است که می‌بینیم بسیاری از مظاهر هویت فرهنگی و مدنی ایران از این شهر وارد ایران شده‌اند.

او می‌گوید: موزه شهر تبریز براستی که یکی از مهمترین موزه‌های ایران است و باید به بودن آن افتخار کرد و به عنوان یک ایرانی، از اینکه چنین مجموعه منسجمی را می‌بینم، لذت می‌برم.

مسعود جوادپور، از گردشگران نوروزی شهر تبریز، محیط پیرامون عمارت شهرداری را بسیار دل‌انگیز توصیف می‌کند و می‌گوید: اینجا آرامشی دارد که در کمتر جایی می‌شود حسش کرد. بودن در اینجا، تداعی بخش همه اتفاقات خوبی است که این محل شاهد آن بوده است.
این موزه همچنین محل به نمایش گذاشتن اسناد تاریخی در مورد مدیریت شهری هم هست. برخی ابلاغ‌ها، دستورالعمل‌ها و موارد مشابه که از دوره‌های مختلف شهرداری تبریز اینجا، گرد آمده‌اند.

جواد هاشمی که کارمند شهرداری تهران است، نیز در این موزه حضور دارد. او اهمیت این اسناد را بسیار مهم و نادر ارزیابی می‌کند و می‌گوید: بعضی موضوعات در نامه‌ها و ابلاغ‌ها نشان دهده عمق تاریخی کار اجرایی در شهرداری تبریز است و می‌طلبد که نگاهی پژوهشی بدان شود و با وضعیت فعلی مقایسه شود.

نازنین زهرا بازدید‌کننده مشتاقی است که به کمک مادرش پله‌های عمارت را پایین آمده تا به تماشای چرخ سفالگری بنشیند و ساخت سفالینه‌های تبریز را مشاهده کند. مادرش اما دوخت کفش‌های تبریز را به تماشا نشسته است. فرشته ابراهیمی همشهری تبریزی است که در سال‌های اخیر ساکن کرج بوده و امسال بعد از سال‌های محدودیت کرونایی، نمایشگاه عمارت شهرداری را به تماشا نشسته است.
او ضمن قدردانی از برگزاری این نمایشگاه می‌گوید که تا حالا نحوه و چگونگی دوخت کفش تبریز را ندیده بود و اکنون می‌داند هر کفشی که پا می‌زند، چقدر ارزشمند و یادگار چه حجمی از تلاش دستان هنرمند سازنده است.

عمارت شهرداری تبریز همان طور که از نامش پیداست در روزگاران دور کاربرد اداری داشته است و امروزه از بخشی از این عمارت به عنوان ساختمان شورای اسلامی شهر تبریز، استفاده می‌شود.
به دلیل قدمت تاریخی و ارزش ساختمان، از سال ۱۳۸۶(در یکصمین سالروز تأسیس اولین بلدیه ایران در همین مکان) عمارت شهرداری به عنوان اولین موزه شهر و شهرداری کشور هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات و هنر‌های تبریز، همزمان با جشنواره نوروزی تبریز بهشت ماندگار به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در محل عمارت تاریخی ساعت برپاست و بازدید‌کنندگان می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از این نمایشگاه، از نخستین موزه شهر و شهرداری مستمر در این مجموعه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402010942117

برچسب‌ها