تأکید استاندار همدان برای حذف الحاقات اضافی مسیر ثبت جهانی هگمتانه تا ۴۵ روز آینده

استاندار همدان با تاکید بر اینکه موانع ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان باید در زمان‌بندی مشخص انجام شود، گفت: حذف زوائد و الحاقات اضافی در مسیر ثبت باید طی یک ماه تا ۴۵ روز آینده انجام شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد، چهارشنبه 16 فروردین‌ماه 1402 در جلسه ثبت جهانی هگمتانه، گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری با نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی، زیباسازی و سامان‌دهی محدوده ثبت جهانی و تردد خودروها با ایجاد معبر و دسترسی جدید را ظرف یک ماه تا ۴۵ روز آینده اجرایی کنند.

استاندار همدان با تاکید بر لزوم هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی برای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان گفت: فراهم‌سازی امکانات لازم همراه با رعایت موازین تعیین شده بافت‌های تاریخی و ثبت جهانی آن بسیار مهم و ضروری است و عملکرد دستگاه‌ها در این باره طی یک ماه آینده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال‌جاری فرصت دارند نظر میراث‌فرهنگی را اعمال و اقدامات اصلاحی در محدوده ثبت را اجرایی کنند، افزود: ثبت جهانی نباید خللی در فرآیند زندگی روزمره مردم ایجاد کند.

قاسمی‌فرزاد با تاکید بر سامان‌دهی بازارچه میوه و تره بار در عرصه هگمتانه، اظهار کرد: ثبت جهانی هگمتانه بسیار مهم است و با توجه به قدمت و سبقه‌ تاریخ و تمدن همدان باید جزو نخستین آثاری بود که ثبت می‌شد.

استاندار همدان با اعلام اینکه برای ثبت جهانی همدان همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند، تصریح کرد: فضای بصری دور میدان امام(ره) باید سامان‌دهی و ساختمان‌ها متحدالشکل شوند همچنین باید این بناها به گونه‌ای مرمت شوند تا در اثر فرسایش زمانی آسیب نبینند بنابراین باید بودجه خوبی برای این موضوع درنظر گرفته شود.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه پس از افتتاح شهرک بنکداران، راسته حسین‌خانی باید به سمت عرضه صنایع‌دستی و سوغات همدان برود، گفت: خیابان اکباتان نیز باید تغییر کاربری دهد و به عرضه صنایع‌دستی و سوغات تبدیل شود.

او با تأکید بر اینکه برای ثبت جهانی به همکاری و هم‌افزایی بین تمام دستگاه‌ها نیاز است، بیان کرد: جلساتی برای بازاریان برگزار شود تا توجیه شوند تغییر رویکرد، ثبت جهانی و تبدیل فضا به گردشگری به نفع آن‌هاست و فرایند ثبت جهانی (هگمتانه و مرکز تاریخی همدان) نباید آسیب و خللی در فرایند روزمره زندگی و کسب و کار مردم ایجاد کند.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه موانع ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان باید در زمان‌بندی مقرر انجام شود، افزود: حذف زوائد و الحاقات اضافی در مسیر ثبت، تردد خودروها با ایجاد معبر و دسترسی جدید طی یک ماه تا ۴۵ روز آینده انجام شود.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: مبلمان شهری و توسعه جداره‌ها نباید مردم را درگیر کند بلکه مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی در این محدوده انجام و ضوابط میراثی نیز رعایت شود.

او با اشاره به اینکه ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» نقش بسیار ارزشمندی در معرفی همدان به مردم جهان دارد، اظهار کرد: با ایجاد معبر و دسترسی جدید مشکلی برای عبور و مرور مردم ایجاد نشود.

استاندار همدان با تاکید بر اصلاح فضاهای نامتجانس این محوطه تاریخی گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری با مدیریت و طبق نظر میراث‌فرهنگی و گردشگری استان سامان‌دهی بازار و زیباسازی سردرب مغازه‌ها، یکسان‌سازی ۱۲ گنبد دور میدان امام خمینی(ره) و نماها را حداکثر تا آخر اردیبهشت‌ماه 1402 در دستور کار قرار دهند.

آنچه پس از شرح وضعیت موجود در محدوده ثبت جهانی در جلسه مطرح و منجر به چند مصوبه شد شامل موارد زیر است:

•  حذف سواره و مدیریت ترافیکی از محدوده هگمتانه

•  تخریب طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری

•  حذف سواره از هگمتانه طی یک‌ماه آینده انجام شود

•  سامان‌دهی جداره سازی میدان مرکزی و پیاده راه‌های اکباتان و بوعلی

•  الحاقات اضافی مسیر ثبت جهانی هگمتانه تا ۴۵ روز آینده حذف شود

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020117889616

برچسب‌ها