تسهیلات خرید صنایع‌دستی در بازارچه‌های نوروزی، راهی برای توسعه پایدار

پیوند مبارک صنایع‌دستی و صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای دست‌یابی به توسعه پایدار به‌ویژه از منظر اقتصاد فرهنگی به شمار می‌رود، لذا امید می‌رود تا با ارائه راه‌کارهای مناسب بتوان رونق توأمان صنایع‌دستی و صنعت گردشگری را در پهنه فرهنگی اصفهان بزرگ و تاریخی شاهد باشیم.

همزمان با فرارسیدن ایام نوروز و آغاز فعالیت‌های ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان ستاد سفر استان، فراهم کردن شرایط برای ارائه خدمات متنوع به گردشگران در راستای سفری پرشور و نشاط برای گردشگران است.

استان اصفهان به‌عنوان قطب اصلی تولید و عرضه صنایع‌دستی کشور، همواره در طی سال‌های گذشته از رشد مناسبی درزمینهٔ پیوند میان صنعت گردشگری و هنرهای دستی و سنتی نیاکان برخوردار بود، به‌گونه‌ای که همه‌ساله و به‌ویژه در ایام نوروز برای بهره‌مندی مناسب گردشگران از مواهب حاصل از تولید و عرضه مناسب صنایع‌دستی اصیل ایرانی، بازارچه‌های موقت عرضه صنایع‌دستی در کنار بازارهای دائمی صنایع‌دستی برپا می‌شود.

آمارها حاکی از آن است که تنها در شهر اصفهان در حال حاضر بیش از یک‌هزار فروشگاه صنایع‌دستی به عرضه محصولات مختلف هنرهای دستی و سنتی نیاکان به گردشگران می‌پردازد، با این‌ حال امسال و با توجه به تقارن میمون و مبارک بهار طبیعت و بهار قرآن به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا در شهرهای بزرگ و به‌ویژه مقاصد ویژه گردشگری در سراسر استان بازارچه و یا غرفه‌های عرضه صنایع‌دستی به‌ویژه در ایستگاه‌های امنیت و سلامت و در محورهای مواصلاتی استان اعم از تولیدات هنرمندان شهری و روستایی برپا شود به‌نحوی‌که آمارهای حاکی است در نوروز امسال نزدیک به 300 غرفه صنایع‌دستی در قالب بازارچه‌های موقت برپا شد.

2 بازارچه مهم عرضه صنایع‌دستی استان در شهرهای اصفهان و کاشان برگزار شد به‌گونه‌ای که در این 2 شهر تاریخی نزدیک به 100 غرفه صنایع‌دستی در قالب ارائه محصولات هنرمندان شهری و روستایی در مجموعه‌های جهانی کاخ چهلستون و باغ فین کاشان برپا شد.

امسال بازارچه صنایع‌دستی کاخ چهلستون با 4 غرفه اقدام به معرفی بیش از 17 رشته صنایع‌دستی اصیل ایرانی ازجمله هنرهای چرم، معرق چوب، مینا و فیروزه کوبی کرد.

با این وصف در یک اقدام ابتکاری با همکاری صندوق کارآفرینی امید، برای نخستین‌بار برای حمایت از هنرمندان و عرضه‌کنندگان و همچنین گردشگران در محل نمایشگاه، تسهیلات 200 میلیون ریالی در قالب کارت خرید با نرخ 12 درصد ویژه گردشگران ارائه شد.

اجرای این طرح بلکه به‌صورت آزمایشی برای نخستین‌بار با همکاری اداره‌کل و صندوق کارآفرینی امید اجرا شد و در کمتر از 20 دقیقه، گردشگران با مراجعه به غرفه این صندوق و تنها با ارائه کارت ملی و یک فقره چک، کارت تسهیلات ویژه خرید از غرفه‌های این نمایشگاه را دریافت می‌کردند. این نکته باعث می‌شود تا ضمن حمایت از هنرمندان و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی در این بازارچه‌ها، گردشگران بتوانند با سازوکار ارائه‌ شده و با دریافت کارت‌بانکی، با فراغ بال نسبت به خرید صنایع‌دستی اصیل ایرانی در این غرفه‌ها اقدام کنند.

با توجه به استقبال گردشگران از این طرح، امید می‌رود تا این طرح که به‌صورت آزمایشی در بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی در نوروز امسال اجرا شد، به سایر رشته‌های صنایع‌دستی و حتی به بازارهای دائم تسری یابد تا از این طریق ضمن حمایت از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی ایرانی، شاهد ظهور مجدد هنرهای دستی نیاکان در محفل خانواده‌های ایرانی بوده و همچنین رونق صنعت گردشگری را نیز در قالب این طرح شاهد باشیم.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1402012823410

برچسب‌ها