بازدید معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه از سرای تاریخی ملاحسین در قم

معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه از اقدامات سامان‌دهی سرای ملاحسین در میدان کهنه قم در راستای صیانت از حقوق عامه بازدید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا حسینیان معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه دوشنبه هجدهم اردیبهشت ماه جاری در سفر به قم به همراه سعید کاویانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم و علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از اقدامات سامان‌دهی سرای تاریخی ملاحسین در میدان کهنه شامل پاکسازی و رفع دخل و تصرفات غیراصولی که با مشارکت شهرداری منطقه یک قم و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم به انجام رسیده است، بازدید کرد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در این بازدید با بیان اینکه احیای سرای ملاحسین می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی، نقش بسزایی در جذب گردشگران داشته باشد، گفت: طبق تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم و دانشگاه علم و صنعت تهران، طرح مطالعاتی درخصوص احیا و مرمت این سرای تاریخی انجام شده است. 

سرای ملاحسین با قدمت دوره قاجاری در تاریخ یکم آذر ۱۳۸۸‬ به شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. 

معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه در ادامه از عملیات مرمت بازار کهنه قم بازدید کرد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در این بازدید گفت: مرمت و احیای بازار کهنه قم از مصوبات اولین سفر استانی رئیس‌جمهوری به قم که از اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده بود، پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید. 

ارجمندی ادامه داد: در این طرح بخشی از قسمت‌های سقف بازار بزرگ قم که در اثر گذر زمان و رویدادهای مختلف تخریب و یا از بین رفته است مرمت و احیا شد. 

بازار کهنه در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

معاون دادستان کشور همچنین از بیت تاریخی امام خمینی در محله یخچال قاضی بازدید کرد. 

این خانه تاریخی که در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده نه تنها محل سکونت امام (ره) بوده بلکه بسیاری از دیدارهای مردمی، سخنرانی‌ها و جلسات مهم سیاسی ایشان نیز در این مکان برگزار می‌شده که سخنرانی ایشان علیه تصویب قانون کاپیتولاسیون یکی از آن هاست. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020220684480

برچسب‌ها