آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در اراک برگزار شد

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خبر داد: آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی عصر شنبه با حضور اقشار مختلف مردم درفرهنگسرای شهر اراک برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان در تشریح این خبر گفت: اردیبهشت ماه در تقویم کشور با عنوان سالروز گرامیداشت فردوسی، بزرگترین حماسه سرای ایرانی و همچنین پاسداشت زبان فارسی نام گرفته است و به همین منظور همایش بزرگداشت فردوسی برگزار شد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با چند روز تاخیر عصر روز شنبه 30 اردیبهشت ماه 1402 در فرهنگسرای شهر اراک واقع در شهر صنعتی با حضور مسئولین استانی و عموم مردم فرهنگ دوست استان برگزار شد.
مرزبان با بیان این‌که زبان فارسی هویت ماست و مانگاری این زبان مدیون حکیم ابوالقاسم فردوسی است، اظهار کرد: وقتی از فردوسی قدردانی می‌کنیم در واقع زبان فارسی و شاهنامه را که به عنوان اثری حماسی و ماندگار در جهان، شاهنامه پژوهان در آن به دنبال اسرار جدیدی هستند، ارج می‌نهیم.

در برگزاری این همایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی همکاری و مشارکت داشتند.
حامد رفعت جو معاون پژوهشی اداره کل فرهن و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: جریان ادبی شاهنامه سرایی و شاهنامه نویسی در ایران قرن چهارم شکل گرفت که این مهم تنها یک جریان ادبی نبود بلکه جریانی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که به نوعی هویت ایرانیان مسلمان را به ایرانیان کهن ارتباط می‌داد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه شاهنامه‌های متعدد پیش از حکیم ابوالقاسم فردوسی به نگارش درآمده بود یکی از علل ماندگاری اثر فردوسی هوش، نبوغ و خردمندی این شاعر بزرگ در نگارش این اثر است.

معاون پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: شاهنامه امروزه به بخشی از هویت ایرانیان و یکی از مفاهیم ایرانی بودن در جهان بدل شده و محدود نشدن شاهنامه فردوسی به اثر ادبی از علل ماندگاری شاهنامه‌ است.

در این آیین ۲ گروه سنی کودک و نوجوان به نقالی پرداخت و از نرم افزار واقعیت افزوده شاهنامه فردوسی در این آیین رونمایی شد.

در پایان مراسم از بزرگان و پژوهشگران و شاهنامه پژوهان استان تجلیل شد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 1402023172666