تنوع فرهنگی با شلختگی فرهنگی تفاوت دارد/ حکمت مبنای تنوع فرهنگی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین تجلیل از تنوع فرهنگی گفت: نسبی گرایی و شکاکیت معرفتی، دچار شلختگی فرهنگی می‌شود و بین آن با تنوع فرهنگی، تفاوت است.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین تجلیل از تنوع فرهنگی که امشب در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، ضمن تمجید از نمایشگاه تنوع فرهنگی که در این فرهنگسرا برپا شده است، گفت: هنر و تنوع فرهنگی که در کشور وجود دارد، زاییده حکمت است.

رئیس اسبق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: نسبی گرایی و شکاکیت معرفتی، دچار شلختگی فرهنگی می‌شود و بین آن با تنوع فرهنگی، تفاوت است. آنارشیسم فرهنگی مطلوب نیست.

وی افزود: ما ایرانیان معتقد به حکمت هستیم و ادبای ما از جمله فردوسی و حافظ، همچون حکمای ما نظیر صدرالمتالهین و ابن سینا، حکیم بوده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تنوع فرهنگی ممدوح است، چون مبنای آن حکمت و فضیلت است، پس هر چه تنوع بیشتر، مفیدتر و ثمره‌اش بیشتر است. لذا باید به انواع هنرها و صنایع دستی در کشور ارج بنهیم. تک‌تک مؤلفه‌های حکمت با سازها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی هماهنگ است.

خسروپناه تأکید کرد: تنوع فرهنگی را حکیمانه معنا کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخنان خود را با قرائت غزلی از لسان الغیب شیرازی با مقطع «حافظ از چشمهٔ حکمت به کف آور جامی / بو که از لوحِ دلت نقشِ جهالت برود» به پایان برد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020231761776

برچسب‌ها