میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری از نقد سازنده استقبال می‌کند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: این اداره‌کل از نقد سازنده در حوزه‌های مختلف استقبال و نظر منتقدان را بررسی می‌کند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، علیرضا جیلان روز سه‌شنبه دوم خردادماه 1402 در نشست با فعالان حوزه میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری به‌مناسبت بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها تأکید کرد: نقدهای منصفانه به سازندگی یک مجموعه کمک و مسوولان را در رفع مشکلات موجود یاری می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ثبت جهانی فرش بختیاری افزود: تمامی فرش‌های مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری زیرمجموعه این ثبت جهانی قرار می‌گیرد.

جیلان با اشاره به رشد قابل‌توجه اعتبارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: این افزایش اعتبارات در استان منجر به تحول در حوزه‌های زیرمجموعه مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌شود.

مدیر موزه شهر (بلدیه) بروجن نیز گفت: زیرمجموعه‌های میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری برای موفقیت به حمایت مسئولان بالادستی در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیاز دارند.

باقر براتی تصریح کرد: هم‌اکنون تمامی زیرمجموعه‌های میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری مانند موزه‌های استان در تبلیغات به‌طور یکسان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

او یادآور شد: رعایت عدالت در تبلیغات و معرفی زیرمجموعه‌های میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری از طریق رسانه‌های گروهی ملی و استانی می‌تواند به رونق در این بخش کمک کند.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز حفظ حیات میراث‌فرهنگی را ضروری دانست و گفت: اطلاع از آخرین یافته‌های حوزه میراث‌ فرهنگی حائز اهمیت است.

بابک زمانی‌پور دهکردی تأکید کرد: پیشینه تاریخی و باستانی چهارمحال و بختیاری باید از سوی بزرگان و استادان این حوزه در همایش‌های علمی و ملی مطرح شود.

او اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود همایش سالانه‌ای برای حوزه‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری برگزار شود.

مدیر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: حوزه میراث‌فرهنگی استان به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد.

علی‌اصغر نوروزی برنامه‌ریزی‌های غیرعلمی و لحظه‌ای را عامل بروز آسیب در حوزه میراث‌فرهنگی اعلام و تصریح کرد: تهیه و تدوین برنامه 10 ساله در حوزه میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری ضروری است.

او افزود: همگان علاوه بر دانش به حس تعلق و تعصب در برنامه‌ریزی‌های حوزه میراث‌فرهنگی نیاز دارند که این مسئله بسیار حائز اهمیت و توجه به آن در برنامه‌ریزی‌ها مهم است.

یکی از محققان حوزه میراث‌فرهنگی در مرکز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: براساس عکس‌های هوایی سابق، شهرکرد دارای چهار دروازه بوده است.

حسین مظهری دهکُردی تأکید کرد: متاسفانه بسیاری از بناهای تاریخی شهرکرد به مرور زمان و به‌علت‌های مختلف تخریب شده است.

او یادآور شد: مدرسه مبارکه بختیاری یکی از بناهای تاریخی در شهرکرد قدیم (دهکُرد) بوده است که سال ۱۲۹۳ احداث شده بود و جزو نخستین مدرسه‌های احداث شده در دهستان‌های کشور بود اما در سال‌های گذشته تخریب شده و اثری از آن باقی نمانده است.

مظهری اضافه کرد: در شهرکرد بناهای متعددی مانند قلعه، بُرج‌های نگهبانی و گرمابه‌های تاریخی وجود داشته است که هم‌اکنون متاسفانه اثری از آن‌ها نیست.

در این آیین از طناز بیاتی یکی از کودکان شاهنامه‌خوان شهرکرد و تعدادی فعالان حوزه رسانه و بازنشستگان میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری قدردانی شد.

28 اردیبهشت‌ماه همزمان با 18 می (میلادی) به‌عنوان روز جهانی موزه‌ها و 28 اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه به‌عنوان هفته میراث‌فرهنگی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020302748710

برچسب‌ها