استاد احصائی به عنوان گنجینه زنده بشری معرفی شد/ ثبت ملی نام خوشنویس قزوینی در فهرست حاملان میراث فرهنگی ناملموس

نام استاد سیدمحمد احصایی هنرمند قزوینی خوشنویسی و نقاشی خط به‌عنوان گنجینه زنده بشری در فهرست ملی «نادره‌کاران؛ حاملان میراث‌فرهنگی ناملموس» به ثبت رسید.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، در متن لوح ثبت این هنرمند که به امضای علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی رسیده، آمده است:

«در اجرای مواد ۱۱ و ۱۲ قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۸۷ هیئت محترم وزیران و همچنین در راستای اجرای وظایف وزارت به‌موجب ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها مصوب سال ۱۴۰۰ هیئت محترم وزیران موضوع گنجینه‌های زنده بشری:

(استاد محمد احصایی گنجینه زنده بشری در زمینه خوشنویسی و نقاشی خط)

به شماره ۵۴ در تاریخ ۲۵/۲/۱۴۰۲ در فهرست ملی نادره کاران ؛ حاملان میراث فرهنگی ناملموس معرفی گردید.»

لوح ثبت ملی این هنرمند در آیین ملی نکوداشت پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس خوشنویسی و میراث مکتوب با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در قزوین رونمایی و استاد سیدمحمد احصائی به عنوان دومین گنجینه زنده بشری در زمینه خوشنویسی و نقاشی‌خط معرفی شد. پیش‌تر نام غلامحسین امیرخانی استاد قزوینی خوشنویشی در فهرست «نادره‌کاران؛ حامیان میراث فرهنگی ناملموس» ثبت شده بود.

\"\"

محمد احصایی متولد هشتم تیر ۱۳۱۸ در قزوین است. او از جمله هنرمندان معاصر ایران در عرصه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی است که آثارش شهرت جهانی دارند. او که از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، سال‌ها در همین دانشکده و دانشکده هنر تدریس کرد و برای نخستین بار گرافیسم خط را در دانشکده هنرهای زیبا آموزش داد. احصایی بیش از ۵۰ سال است که در حوزه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت می‌کند.

احصایی بیش از ۵۰ سال است که در حوزه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت می‌کند. او یکی از پایه‌گذاران نقاشی‌خط در دوره معاصر ایران است و با مجموعه نقاشی‌خط‍‌های خود اعتباری جهانی یافته‌ است.

انتهای پیام/ 

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020303492543

برچسب‌ها