صنایع‌دستی بهترین حافظ هویت ملی و رمز ماندگاری حیات فرهنگی و اقتصادی همدان است

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: صنایع‌دستی نه‌تنها حوزه مهم تلفیق هنر و صنعت و فرهنگ تلقی می‌شود، بلکه در طول تاریخ به‌عنوان بهترین حافظ هویت ملی و و رمز ماندگاری و حیات فرهنگی و اقتصادی به شمار می‌رود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محمدرضا خلجی اشاره به اینکه دهم ژوئن (بیستم خرداد) روز جهانی صنایع‌دستی نامگذاری شده است، بیان کرد: به همین مناسبت در استان همدان برنامه‌های متنوعی برای گرامی‌داشت این هفته، برگزار می‌شود.

معاون صنایع‌دستی همدان در خصوص اهمیت صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی نه‌تنها حوزه مهم تلفیق هنر و صنعت و فرهنگ تلقی می‌شود، بلکه در طول تاریخ به‌عنوان بهترین حافظ هویت ملی کشور ما و رمز ماندگاری و حیات فرهنگی و اقتصادی هر منطقه به شمار می‌رود. هر فرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محل تولید خود است و می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن باشد.

او با اشاره به این مهم که  شعار روزهای هفته صنایع‌دستی اعلام شده است، تصریح کرد: هفته صنایع‌دستی از ۱۷تا ۲۶ خردادماه سال‌جاری برگزار خواهد شدکه مصادف با پنجاه و نهمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع‌دستی است، برنامه‌های ویژه‌ای در مرکز استان  اجرا می‌شود.

معاون صنایع دستی استان همدان گفت : چهارشنبه ۱۷ خرداد روز صنایع‌دستی و رسانه، جمعه ۱۹ خرداد روز صنایع‌دستی، پیشران گردشگری، شنبه ۲۰ خرداد روز استفاده از صنایع‌دستی، سبک اصیل زندگی، یکشنبه ۲۱ خرداد روز صنایع‌دستی و تشکل‌ها، دوشنبه ۲۲ خرداد روز صنایع‌دستی و تعاملات فرهنگی، سه‌شنبه ۲۳ خرداد صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی، چهارشنبه ۲۴ خرداد روز صنایع‌دستی، زنان و جوانان، پنجشنبه ۲۵ خرداد روز صنایع‌دستی، مهار تورم و رشد تولید و جمعه ۲۶ خرداد روز صنایع‌دستی و نوگرایی نامگذاری شده است.

خلجی  در ادامه هفته صنایع‌دستی را فرصتی برای ترویج، حفظ و احیای این هنر و صنعت برشمرد و ادامه داد: برپایی غرفه و نمایشگاه تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی، بازدید دانش آموزان از مراکز و کارگاه‌های آموزشی و تولیدی صنایع‌دستی، برگزاری جشنواره تخصصی در حوزه صنایع‌دستی، تجلیل و تکریم پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی استان، برگزاری مسابقه صنایع‌دستی در شهرستان‌های استان، برپایی نشست با فعالان صنایع‌دستی، بازدید از کارگاه صنایع‌دستی به‌اتفاق رسانه‌ها، مسئولان و روسای شهرستان و بررسی مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی از نزدیک از برنامه‌های این هفته است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020316889637

برچسب‌ها