بازدید نماینده اداره‌کل بازرسی قم از بازار کهنه و سرای ملاحسین

نماینده اداره‌کل بازرسی قم در بازدید از بازار کهنه و سرای ملاحسین در جریان آخرین وضعیت سامان‌دهی و مرمت این دو بنای تاریخی ارزشمند قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، روح‌الله دلاوری نماینده اداره‌کل بازرسی استان قم روز سه‌شنبه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۲ به همراه علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از بازار سنتی کهنه قم بازدید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در این بازدید با بیان اینکه بازار کهنه قم بخشی از هویت تاریخی و شناسنامه شهر است، گفت: مرمت و احیای این بازار تاریخی از مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهوری به قم بود که از اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و تا پایان سال ۱۴۰۱ به انجام رسید.

وی در ادامه افزود: به منظور حفظ و حراست از این بنای تاریخی، تعیین تکلیف وضعیت تردد وسایل نقلیه و حذف ترافیک از بازار کهنه در دستور کار قرار گرفته است.

ارجمندی مشکل روشنایی و سامان‌دهی کابل‌های برق و انشعاب اشتراک گازهای واحدهای صنفی مجاز را از جمله مشکلات و درخواست‌های مطرح شده از سوی بازاریان و کسبه در بازدید میدانی نماینده دادستانی، پلیس راهور نماینده استانداری، شهرداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط از بازار کهنه قم عنوان کرد.

قدمت بازار کهنه قم که به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسیده است.

در ادامه نماینده اداره‌کل بازرسی استان از روند فعالیت‌های اجرایی پروژه مرمت سرای ملاحسین در میدان کهنه بازدید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: عملیات سامان‌دهی سرای ملاحسین شامل پاکسازی و رفع دخل و تصرفات غیراصولی بوده که با مشارکت شهرداری منطقه یک قم و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم به انجام رسیده است.

ارجمندی ادامه داد: سرای قدیمی ملاحسین از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه‌ای برخوردار است که در صورت احیا و مرمت به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی استان نقش بسزایی در رونق گردشگری خواهد داشت.

عمر سرای ملاحسین که به دوره قاجار می‌رسد در سال ۱۳۸۸ با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020317684681

برچسب‌ها