چهارمین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول از برگزاری چهارمین دوره کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در سال‌جاری خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی بدیعی با اشاره به اهمیت حفظ میراث‌جهانی جندی‌شاپور، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول، اسفندماه سال‌جاری میزبان چهارمین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور خواهد بود.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول افزود: این کنگره باحضور اندیشمندان، محققان و مورخان بین‌المللی و نماینده یونسکو برگزار خواهد شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، معاون اول رئیس جمهوری و...  مهمانان داخلی کنگره هستند که به صورت حضوری و مجازی در این کنگره شرکت خواهند کرد.

او عنوان کرد: درخصوص کاوش منطقه باستانی جندی‌شاپور که یکی از مصوبات کمیته فرهنگ و تمدن بود، قرار است با کمک میراث‌فرهنگی و وزارت علوم و معاونت ریاست جمهوری، اعتباری برای جندی‌شاپور درنظر گرفته شود تا هم کاوش منطقه آغاز شود و هم این‌که کار پژوهشی انجام شود.

بدیعی درخصوص کاوش جندی‌شاپور گفت: یکی از مشکلات، زمین جندی‌شاپور است که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار آن زمین کشاورزی است و برای کاوش نیاز است که به مالکان آن، زمین‌های کشاورزی دیگری واگذاری شود.

کهن‌ترین دانشگاه و بیمارستان باستان در زمان ساسانیان یک‌هزار و 800 سال پیش‌تر در محل شهر جندی‌شاپور در شرق دزفول کنونی بنا شد. دانشمندان این دانشگاه در حوزه‌های گوناگون پزشکی، نجوم، ریاضیات، حکمت، فلسفه و ترجمه متون به صورت کاملاً سازمان یافته فعالیت می‌کردند.

پیشرفت علوم در جندی‌شاپور به چنان پایه‌ای رسید که به بزرگ‌ترین سازمان علمی جهان تبدیل شد و عظمت آن تا حدود هفت قرن پایدار ماند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020321478312

برچسب‌ها