نکوداشت چهره‌های ماندگار اقدام خوب دست‌اندرکاران میراث‌فرهنگی در معرفی چهره‌های ماندگار

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، برگزاری رویداد بزرگداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی را اقدام خوب دست‌اندرکاران این وزارتخانه اعلام کرد.

به گزارش میراث‌‌آریا، فائق توحیدی عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی درباره برگزاری این رویداد بیان کرد: این اقدام صرف نظر از اثری که بر جامعه دارد؛ به خانواده میراث‌فرهنگی دلگرمی می‌دهد.

او افزود: در این چند ساله هیچ مدیر یا هیچ وزیری چنین نکوداشت و قدردانی از کسانی که این میراث را تشکیل داده و حفظ کردند، تا امروز به سطح وزارتخانه برسد، برگزار نکرده‌اند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با اشاره به نقش وزارت میراث‌فرهنگی در اشتغال‌زایی و مسئولیت این وزارتخانه برای حفظ میراث‌فرهنگی کشور، گفت: این وزارتخانه با تمام دنیا تعامل دارد و با کشورهای دیگر ارتباط برقرار می‌کند. به نظر من اگر سیاسی نشود، اثر بسیار عمیقی بر جامعه دارد.

او یادآور شد: فرهنگ می‌تواند تا عمق همه جامعه‌ها برود. علی‌الخصوص که اکنون میراث‌فرهنگی هر کشور، میراث جهانی و میراث بشریت است. لذا من فکر می‌کنم مسئولانی که اکنون دست‌اندرکار هستند، مدیران خوبی هستند و به این نتیجه رسیده‌اند که نکوداشت و بزرگداشت برگزار کنند.

توحیدی ادامه داد: این اقدام دلگرمی بیشتری به دست اندرکاران و به کسانی که در این حوزه کار کرده‌اند، می‌دهد. اثر مثبتی بر جامعه میراث‌فرهنگی و کسانی که عمر خود را در این کار سپری کرده‌اند، می‌گذارد.

او گفت: گاهی دولت یک بن و کمک خرجی یا کارتی به مردم می‌دهد. اگرچه این بن دردی را دوا نمی‎‌کند اما یک نوع حفظ ارتباط با جامعه است. این رویداد نیز ارتباط با جامعه میراث‌فرهنگی را حفظ می‌کند و به نظرمن کار بسیار پسندیده‌ای است.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی درباره اقدامات لازم برای پربارتر شدن این رویداد بیان کرد: کمی اگر این برنامه قانونمند شود، خوب است. اصول میراث‌فرهنگی بر مستندسازی استوار شده است. میراث‌فرهنگی بر اسناد و مدارک متمرکز است. ما برای یک شیء در موزه چه زحمت‌‎ها می‌کشیم تا آن را ثبت، ضبط و معرفی کنیم. این اقدام را می‌توانیم برای آد‌م‌هایی که به میراث فرهنگی ثمر رسانده‌اند هم انجام دهیم.

او تصریح کرد: برگزارکنندگان باید به تالیفات ما و زحماتی که کشیده‌ایم، توجه کنند.

توحیدی اضافه کرد: در موزه ملی عکس تمام روسای این موزه از دوره‌های قبل قرار داده شده است. یک جایی هم باشد که حداقل یک جوری تصویر مفاخر این حوزه را به نمایش بگذارند. یا مثلا یک کارت شناسایی یا معرفی چیزی در نظر گرفته شود که فرد در این آخر عمری بتواند به آن ببالد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گفت: من به خاطر می‌آورم موقعی که انقلاب اسلامی پیروز شد و میراث‌فرهنگی را تشکیل دادیم، برج سپهر خیابان طالقانی را به ما دادندکه تکمیل کنیم. یک کارهایی داشت و قرار بود میراث‌فرهنگی آنجا مستقر شود. ما آنجا را دیدیم. مرحوم مهندس شیرازی گفت: «این ساختمان لقمه ما نیست. ما تا این ساختمان را تکمیل کنیم، چهار تا پنج سال زمان می‌برد و از کار اصلی خود باز می‌مانیم.»

این عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی ادامه داد: مهندس شیرازی گفت «ما با درویش‌بازی میراث‌فرهنگی را حفظ می‌کنیم.» بعد ساختمان فعلی وزارت میراث‌فرهنگی را که نیمه کاره مانده بود، از آجرچینی‌هایش هم معلوم است زیرا دو رنگ است به ما دادند. ما این ساختمان را راه‌اندازی کردیم و میراث‌فرهنگی را تشکیل دادیم.

توحیدی بیان کرد: خوب است افراد پیشکسوت این حوزه کارتی داشته باشند که بتوانند آن را نشان بدهد و به فضاهای مورد نظر خود وارد شود. حرمت‌گذاری بیشتر به نفع مدیریت و مسئولیت است. به نفع حفظ و معرفی میراث فرهنگی نیز است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020322640952

برچسب‌ها