ثبت جهانی ژئوپارک ارس فرصتی مضاعف برای افزایش انتفاع مردم بومی از حوزه گردشگری

معاون گردشگری کشور ثبت جهانی ژئوپارک ارس رافرصتی مضاعف برای افزایش انتفاع مردم بومی از حوزه گردشگری عنوان کرد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، علی اصغر شالبافیان روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ در آیین بین‌المللی ثبت جهانی ژئوپارک ارس تأکید کرد: ثبت جهانی ژئوپارک ارس یک روند 10 ساله را طی کرده که جا دارد از تلاش‌های نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان منطقه آزاد ارس تقدیر کرد، ثبت الحاق به شبکه جهانی ژئو پارک‌ها آغاز فرآیندی است که می‌بایست به دنبال آن از منافع ثبت جهانی در راستای‌های رونق گردشگری این منطقه با حداکثر توان استفاده کرد.

معاون گردشگری کشور ادامه داد: ثبت جهانی چهار کاروانسرای تاریخی استان در ذیل پرونده کاروانسرا‌های ایرانی و همچنین ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران بر این مزیت‌ها خواهد افزود تا به دنبال رونق گردشگری بیشتر شاهد منتفع شدن بیشتر افراد بومی از این فرآیند باشیم.

شالبافیبان تأکید کرد: در حوزه گردشگری داخلی، دو نقص اساسی داریم که استان آذربایجان شرقی تیز می‌بایست در این دو حوزه اقدامات لازم را اتخاد کند، یکی از این نقص‌ها عدم توزیع مناسب زمان سفر است، اغلب سفر‌های داخلی ما در زمان‌های معینی اتفاق می‌افتد که این موضوع انتفاع مردم بومی از حوزه گردشگری را محدود می‌کند. خوشبختانه بعد از دو دهه، دولت سیزدهم بخشی از موضوع تعطیلات را برای سامان‌دهی در حال پیگیری است که سبب رشد سفر‌های کوتاه مدت داخلی خواهد شد.

او ادامه داد: نکته بعدی در این حوزه عدم شناخت گردشگران داخلی از مناطق گردشگری کشور است، به همت بخش خصوصی و حمایت استاندار محترم و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی این استان زمستان گذشته میزبان دفاتر خدمات مسافرتی سراسر کشور بود، یکی از نقاطی که فعالان این حوزه در این رویداد مطرح کردند این بود که شهر تبریز ظرفیت‌های شگفت‌آوری برای معرفی توسط فعالان حوزه گردشگری دارد، این نکته بسیار حائز اهمیت است چراکه نشان دهنده این است که ما باید در این حوزه بیشتر فعالیت کنیم تا ظرفیت‌های دیده نشده به طور گسترده معرفی شوند.

معاون گردشگری کشور گفت: نکته مهم بعدی محدودیت محور‌های گردشگری خارجی ما است. این محدودیت در دو محور حوزه زیارتی و بخشی هم استان‌های مرکزی کشور است، اما آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی است که ظرفیت قابل توجهی در جذب گردشگر خارجی دارد که متأسفانه تا به امروز به دلیل عدم معرفی کافی و لازم از ظرفیت لازم حضور گردشگران خارجی بهره مورد انتظار را نبرده است. ما به سهم خود آماده‌ایم تا کمک‌های لازم را در این راستا در استان اعمال بکنیم.

او افزود: ماه گذشته دولت مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه تمامی هزینه‌هایی که فعالان اقتصادی چه در حوزه گردشگری و چه در سایر حوزه‌ها در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور به زبان دیگر داشته باشند، در حکم هزینه‌های قابل قبول مالیاتی قلمداد خواهد شد. این موضوع نشانگر نقش‌آفرینی مهم حوزه اقتصادی استان‌ها را در حوزه گردشگری بیان می‌کند.

شالبافیان اظهار کرد: تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است، منطقه آزاد ارس امروز با پنج سال گذشته خود بسیار متفاوت است چراکه بسیاری از پروژه‌هایی که امروز در این منطقه در حال فعالیت هستند در دهه گذشته صحبتی در مورد آن‌ها نبود. براساس لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت رویکرد ویژه خود را در مورد گردشگری، توسعه آن و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری به خوبی نشان داده است، لذا نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی، فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی می‌بایست نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402033142968

برچسب‌ها