مسجد جامع گلپایگان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان از برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور آغاز عملیات مرمت مسجد جامع تاریخی این شهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مصطفی قانونی امروز ۲۲ تیرماه با اعلام این خبر گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده توسط این اداره و پس از تخصیص اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، پس از تعیین و شرح عملیات اجرایی و انجام مناقصات لازم، عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع تاریخی گلپایگان آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: در این عملیات که علاوه بر انجام عملیات سبک‌سازی بام ضلع شرقی، تمامی بخش‌های فضای داخلی ازجمله گنبد خانه و ترمیم بخشی از گنبد و همچنین رفع نقایص و استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده، بندکشی، نورپردازی، مرمت تزئینات موجود و جمع‌آوری الحاقات اضافه‌شده نیز انجام خواهد شد.

قانونی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در این عملیات مرمتی تلاش می‌شود تا بخش اعظمی از آسیب‌های ادوار مختلف اثر رفع شود و امیدواریم بتوانیم در این مرحله، مرمت‌های اصلی را به اتمام رسانده و شاهد حفظ یک اثر منحصربه‌فرد از دوران سلجوقی باشیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان تصریح کرد: این مسجد تاریخی که درگذشته محل انجام فریضه‌ی نماز عبادی سیاسی جمعه بوده، در حال حاضر نیز منزلگاه عاشقان و محلی برای اجرای فرایض دینی است و در کنار آن یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی شهرستان می‌باشد که همه‌ساله موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

مسجد جامع گلپایگان در سال ۱۳۱۲ شماره ۱۹۱ در فهرست آثار ملی شهرستان گلپایگان به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042201905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha